Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Закон и ред
  3. Прокуратурата: От проекта за Антикорупционния закон лъха на непознаване на принципите в наказателния процес

Закон и ред

Прокуратурата: От проекта за Антикорупционния закон лъха на непознаване на принципите в наказателния процес

Прокуратурата: От проекта за Антикорупционния закон лъха на непознаване на принципите в наказателния процес - Tribune.bg
Снимка:

Ако НС приеме подобно законодателство, ще предизвика ново цунами от проблеми в съдебната система, сравними с тези след закриването на специализираните съдилища и прокуратури

Прокуратурата подложи на смазваща критика законопроекта за противодействие на корупцията на „Продължаваме промяната“, с който КПКОНПИ се разделя на две и буквално се превръща в бухалка на властта срещу инакомислещи. В свое становище до председателя на Народното събрание Милен Матеев от държавното обвинение оценяват проекта на нов Антикорупционен закон като изпълнен с вътрешни противоречия и непознаване на основни принципи на наказателния процес.

Становището на прокуратурата по настоящия проект навява лоши спомени за бездействието на депутатите по десетките предупреждения на институцията, че закриването на специализираните съдилища и прокуратури ще доведе до неимоверно сериозни проблеми в системата. В крайна сметка така и стана – оказа се, че Народното събрание не чу нито един от аргументите на прокуратурата и прие промените в ЗСВ за закриването на специализираното правосъдие без изобщо да обмисли последиците. Затова и в момента са под въпрос стотици дела за корупция, организирана престъпност и тероризъм, а магистратите и съдебните служители, работили досега там, стоят в неведение дали и кога ще изгубят работа си.

С настоящия проект депутатите от „Продължаваме промяната“ всъщност показват завидна последователност и упоритост да доведат до пълен провал антикорупционната политика на страната и да я превърнат в собствена бухалка за разчистване на сметки. И прокуратурата явно забелязва това. „Като цяло, предложените норми остават усещането за бързина, наложена по причини, които нямат общо със зачитането на принципите, по които следва да се извършва изработването на проект за нормативен акт“, пише в становището на прокуратурата.

Подобно на случая със закриването на специализираното правосъдие, при който депутатите иззеха основополагащи  правомощията на ВСС и оставиха съмнения в много юристи за опит за намеса в съдебната власт, и сега от проекта на „Промяната“ лъха на неразбиране на принципа за разделението на властите. „Комисията за противодействие на корупцията се избира от парламента, който осъществява и контрол върху дейността й. При това положение, абсолютно неясно е по какви причини основният подзаконов акт - Правилникът за устройството и дейността й, подлежи на предварително съгласуване с Министерския съвет, съобразно чл. 6 ал. 5 от законопроекта. Този правилник урежда съставът, структурата и правата и задълженията на администрацията на Комисията, вкл. статутът на разследващите инспектори и оперативните служители“. Предлаганата намеса на изпълнителната власт в начина на функциониране на орган, който се избира и контролира от Народното събрание и е определен като „независим“ , е недопустима“, смятат от обвинението.

Хаос с длъжностите и служителите

Депутатите на „промяната“ са на път да постигнат и пълен хаос с назначенията, изискванията към длъжностите и служителите в новия Антикорупционен орган. В становището на прокуратурата се посочва, че вносителите създават явни противоречия в статута на администрацията и неясноти  на какви изисквания следва да отговарят назначените като оперативни служители. „В процедурата по избор на членове на Комисията за противодействие на корупцията съответната постоянна комисия на Народното събрание може да изиска от ДАНС „информация“, за да прецени „професионалните и нравствени качества на кандидатите. Не е ясно как това се съотнася към последващата проверка по реда на Закона за защита на класифицираната информация, а отделен е въпросът, че предварителното изискване на такива данни от ДАНС не е предвидено за заемането на която и да е друга висша държавна длъжност и може да се превърне в инструмент за манипулиране на избора и необосновано отстраняване на кандидати“, смятат от обвинението.

Прокуратурата вижда и проблем с това, че в проекта е предвидена „периодична проверка за почтеност на членовете на Комисията“, за която обаче е пропуснато да се уточни как, кога и по какви правила ще извършва. Не е посочено и какво следва от тази проверка, ако се установи „непочтеност“.

Абсурден е и още един пропуск в законопроекта – макар че от „Промяната“ изрично желаят да създадат фигурата на „разследващи инспектори“, които да имат дори повече правомощия от разследващите полицаи и следователите, те не са вписали като изискване в закона новите разследващи корупцията да са юристи. Подобен пропуск е съпоставим с това от закона да отпадне изискването и към съдиите, прокурорите и следователите да имат юридическо образование, което само по себе си би взривило правния мир.

Какво всъщност ще разследват „разследващите инспектори“?

Поредица от действия на новата фигура на „разследващи инспектори“ остават пълна мистерия в настоящия проект на закон за противодействие на корупцията. В становището си от прокуратурата дават няколко примера за това, че с някои нововъведения в НПК, с които новите служители на КПКОНПИ да могат да разследват, или се влиза в противоречие с други норми в закона, или не е ясно защо изобщо се намират там.

Така например, ал. 4 на проекта на „Промяната“ предвижда, че при наличие на достатъчно данни за корупция, Комисията „предприема действия за образуване на досъдебно производство'' и за „последващо разследване по реда на НПК“. „Предложената норма е в противоречие с чл. 212 НПК, според който досъдебно производство се образува с постановление на прокурора или се счита образувано с първо действие по разследването1“, но със задължение на разследващия орган да уведоми прокурора незабавно, но не по- късно от 24 часа“, обръщат внимание от обвинението.

И още - не е ясно и защо част от престъпленията, за които е предвидено разследване от служителите на Комисията нямат нищо общо със същинските корупционни престъпления и така с реалната дейност на самата нея. „Ако предложеното законодателно решение се приеме, ще се окаже, че значителен брой престъпления, сега разследвани от разследващи полицаи в състава на МВР, ще се възложат за разследване на разследващите инспектори от Комисията, която няма нито този капацитет, нито териториални структури. Всъщност, това противоречи и на обявената цел на закона“, казват от прокуратурата и подчертават.

„Законопроектът се нуждае и от множество терминологични редакции. На места са използвани формулировки, които не съответстват на общоприетата правна терминология“, пишат още от обвинението.

Така от становището на прокуратурата става ясно, че, ако НС приеме подобно законодателство, на практика ще предизвика ново цунами от проблеми  в съдебната система, сравними с тези след закриването на специализираните съдилища и прокуратури. И до днес проблемите там стоят нерешени и едва ли скоро ще се решат, ако не се предприемат нови законодателни изменения. Ако подобен фарс и явна самоцел на законотворчеството се повтори и сега с Антикорупционния закон, последиците за върховенството на закона и правната сигурност в страната наистина ще бъдат непредвидими.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

Правилно ли е решението за отпускане на великденски добавки за най-бедните пенсионери?
Покажи резултати Скрий резултати