Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Закон и ред
  3. Прокуратурата протестира решението на КЕВР за поскъпването на водата в 13 общини

Закон и ред

Прокуратурата протестира решението на КЕВР за поскъпването на водата в 13 общини

Прокуратурата протестира решението на КЕВР за поскъпването на водата в 13 общини - Tribune.bg
Снимка:

СГП настоява за спиране на предварителното изпълнение - ще нанесе труднопоправима имуществена вреда на жителите на област Бургас

Софийска градска прокуратура (СГП) протестира решение на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за цените на водата в общините: Бургас, Айтос, Камено, Карнобат, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе и Царево.

Върховна административна прокуратура (ВАП) изпрати по компетентност на Софийска градска прокуратура (СГП) административна преписка на КЕВР относно нейно решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г., с което:

- се одобрява бизнес плана на „Водоснабдяване и Канализация“ ЕООД - гр. Бургас („В и К“ ЕООД гр. Бургас) за дейността му като оператор за регулаторен период 2022 г. – 2026 г. при прилагане на метода на ценово регулиране „горна граница на цени“;

- се утвърждават, считано от 01.08.2022 г. цените без ДДС на водоснабдителните и канализационни услуги за 2022 г. и се одобряват цените без ДДС на водоснабдителните и канализационни услуги за 2023 г. – 2026 г.;

- се приема анализ за социалната поносимост на цените на В и К услугите за всяка година от бизнес плана и се определя стойност на коефициента за подобряване на ефективността Е за всяка година от бизнес плана както и разходи, за които се прилага коефициентът Qp.

На 29.08.2022 г. СГП протестира пред Административен съд София – град решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г. на КЕВР, като упражни правомощията си по чл. 127, т. 5 от Конституцията на Република България, респ. чл. 16, ал. 1, т. 1 от Административнопроцесулания кодекс (АПК).

Според СГП решението е незаконосъобразно и е поискана неговата отмяна. Също така СГП е направила особено искане за спиране на предварителното изпълнение на решението на КЕВР, тъй като в противен случай изпълнението на протестираното решение би причинило значителна и труднопоправима имуществена вреда на жители на област Бургас, изразяваща се в заплащане на изключително завишени цени за "ВиК услуги".

СГП е застъпила становище в протеста, че са извършени следните нарушения:

1.  Съгласно чл. 10, ал. 4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВИКУ) изречение последно, бизнес-плановете се представят със становища от съответните общини. В Решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г. на КЕВР няма данни за представени становища за бизнес-плана за периода 2022 г. – 2026 г. от общините от област Бургас.

2. Съгласно чл. 10, ал. 5 от ЗРВИКУ в бизнес-плановете трябва да има направен технико-икономически анализ на съществуващото положение. В Решение № БП-Ц- 17/29.07.2022 г. на КЕВР няма направен технико-икономически анализ на състоянието във „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД град Бургас към текуща дата, вкл. и получените и усвоени средства по Оперативна програма „Околна среда“ по проект „Интегриран воден проект за област Бургас“, и тяхното влияние при изпълнението и определянето на целевите нива на показателите за качество съгласно чл. 9, ал. 2 от ЗРВИКУ.

3. В Решение № БП-Ц-17/29.07.2022г. на КЕВР няма посочени данни и информация за начина на определяне на размера на общите загуби във водоснабдителната система съгласно чл. 9, ал. 4 от ЗРВИКУ, по години в рамките на периода на бизнес-плана 2022 г. –  2026 г.

4. Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗРВИКУ КЕВР при определянето на цените на ВиК услугите трябва да се ръководи и от принципите за възстановяването на икономически обоснованите разходи. При определянето на разходите за възнаграждения на персонала на дружеството, съответно осигуровките за тях, както и при определянето на разходите за електрическа енергия, включени в цените на ВиК услугите не е спазен посоченият принцип.

4.1 Разходите за възнаграждения, съответно начислени осигуровки върху тях - числеността на персонала, за който са изчислени не са съобразени с изискванията на чл. 9, ал. 2, т. 15 от ЗРВИКУ, т.е не са обвързани с намаляването на броя на потребителите, които ползват съответната услуга.

5. Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 5 от ЗРВИКУ при изпълнение на правомощията си за регулиране на цените на "ВиК услугите" Комисията се ръководи от принципите по чл. 7 от закона и от социалната поносимост на цената на "ВиК услугите". КЕВР неправилно е определила новите цени за социално поносими, като не е ползвала необходимите данни от Националния статистически институт.

Съгласно §1, ал. 1, т. 4 от Допълнителни разпоредби на ЗРВИКУ, "социална поносимост на цената на "ВиК услугите"" е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.

Ползваните от КЕВР данни относно доходите на жителите на област Бургас за извършването на анализ на социалната поносимост на цените на "ВиК услугите" са неотносими. Не е ясно как КЕВР е определила средно месечния доход на лице от домакинство за годините: 2022 г. - 2026 г.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.