Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Минното поле „Бюджет 2022“

Мнения

Минното поле „Бюджет 2022“

Минното поле Бюджет 2022 - Tribune.bg

Димитър Стоянов, коментар специално за Tribune.bg

Конституцията отделя особено внимание и място на закона за държавния бюджет. Съгласно чл. 87, ал. 2 от основния закон законопроектът за държавния бюджет се изготвя и внася от Министерския съвет. Според разпоредбата на чл. 106 от Конституцията Министерският съвет ръководи изпълнението на държавния бюджет. Бюджетът се приема от Народното събрание (чл. 84, т. 2 КРБ), като то приема и отчета за изпълнението му. В тълкуванието на Конституционния съд в Решение № 6 от 2001 г. Законът за държавния бюджет „не е закон като всички други“. Той се ползва със значимост и има особен характер.

И наистина, годишният бюджет на държавата има характер на много специален закон, защото извън приходна и разходна част, данъчни политики и т.н., той има едно особено значение, което намира своето основание в самия характер на представителното управление. В този смисъл бюджетът е политически инструмент, чрез който избраното парламентарно мнозинство и излъченото от него правителство осъществяват своите цели и приоритети, давайки им финансови измерения. Държавният бюджет може да предвижда повече средства за образование и заплати на учители. Или може да включва в себе си изключително важни проекти в сферата на отбраната, финансиране на големи инфраструктурни проекти, субсидии за определени сектори, социални мерки и други. Чрез него година за година в рамките на мандата на Народното събрание и излъчения от него Министерски съвет се изпълняват заложените предизборни обещания. Тяхното неизпълнение обосновава особен вид отговорност – политическа, изборна, пред избирателите.

Обичайното състояние на нещата изисква конструкция на работещо парламентарно мнозинство, избран и ползващ се с неговото доверие състав на Министерски съвет и политическо единство по отношение на приоритети. Ситуацията през 2021 г. постави всичко това на огромно изпитание. В периода от последната половин година липсва редовно избрано правителство, а проведените избори за Народно събрание станаха два. Политическите битки в предишните Народни събрания попречиха да се формира мнозинство и то да се обедини около конструкция за управление. Така в един момент се достигна до хипотезата, в която законопроектът за държавния бюджет ще бъде внесен от служебно правителство, но разгледан и евентуално приет или отхвърлен от новоизбрано Народно събрание. Тук възникват няколко основни проблема, които де факто минират не само самата процедура по приемането на държавния бюджет за следващата година, но и неговото изпълнение.

Както беше отбелязано по-горе, държавният бюджет до много голяма степен е инструмент за прокарване на определени политики на база структурата на представителното управление – политическо единство, но разделени и взаимно контролиращи се правомощия в тази област на Народното събрание и на Министерския съвет. От тази гледна точка служебното правителство, макар и обект на ограничен парламентарен контрол от страна на Народното събрание, който обаче не може да осъществява политическа отговорност (Решение № 20 на Конституционния съд от 1992 г.), няма пряка връзка с Народното събрание, тъй като е назначено с указ на президента. То има точно определени функции, цели и задачи, които осъществява и не би могло да се говори, че то може да залага или определя дългосрочни политически приоритети. Това произтича от неговия ограничен мандат и от характера на парламентарното представително управление, заложено в Конституцията. Внасяното на законопроект на държавния бюджет от отиващо си служебно правителство няма да може да заложи дългосрочни приоритети за следващата година и няма да отразява управленската визия на предстоящ да бъде избран редовен кабинет. Внесеният проект ще се сблъска с политическите визии на парламентарните групи и ще създаде сблъсък с тях по линия на заложените параметри – според едни той няма да е достатъчно социален, според други няма да е достатъчно спестовен, според трети ще заложи параметри за прекалено голямо теглене на държавен дълг и т.н.

Дори евентуалното приемане на държавен бюджет, който е внесен в Народното събрание от служебно правителство, само по себе си създава предпоставки за поне една актуализация в следващата година, когато този бюджет ще трябва да се изпълнява. Причината за това отново се корени в политическия характер на бюджета – един редовен кабинет, избран с парламентарно мнозинство, ще има своята политическа визия за необходимите реформи и финансовата им рамка, но няма да може да ги изпълнява, тъй като де факто ще бъде ограничен от параметрите, които вече е заложил отишлия си служебен кабинет в бюджетния закон. И това ще наложи поне едно прекрояване на вече приетия бюджет.

Друг съществен проблем, който най-вероятно ще попречи приемането на Закон за държавния бюджет за 2022 г. до края на текущата 2021 г., е процедурата по неговото разглеждане и приемане. Извън самия законопроект на държавния бюджет има още два проекта – бюджет на държавното обществено осигуряване и бюджет на Националната здравноосигурителна каса. В Народното събрание те преминават през две четения в пленарна зала и две четения в парламентарните комисии. А парламентарни комисии все още няма. Практиката показва, че наличието на многолик парламент и още повече на многолика коалиция представлява своеобразна пречка пред бързото формиране на парламентарните комисии. А тук са необходими поне три – финансова, социална и здравна. Историята на 46-то Народно събрание показа, че постоянните комисии заработиха едва в последните дни преди разпускането на парламента, след невъзможността да бъде избран кабинет. В тяхното конституиране отиде около месец и половина време. Ако бюджетните закони би следвало да бъдат приети до края на 2021 г., а е невъзможно в този период дори да се конституират, камо ли да разглеждат нещо, парламентарните комисии, то безспорно отиваме на хипотеза за приемане на бюджетни параметри на държавата за 2022 г. в първото тримесечие на тази година. До тогава ще действат параметрите на текущия държавен бюджет, приет в края на 2020 г. и актуализиран през лятото на 2021 г. Което до този момент никога не е се случвало за историята на демокрацията в България.

Цялата политическа ситуация към настоящия момент, установените бюджетни процедури и неизвестните в следващите няколко месеца предполагат възможността за превръщането на Бюджет 2022 в едно голямо минно поле още от самото му „зачеване“. Ако изобщо бъде приет до края на 2021 г., то той няма да отразява политическата визия на следващото редовно управление и ще подлежи поне на една, ако не и две, актуализации през следващата година. Бюджетната процедура, споделена между Народното събрание и Министерския съвет, необходимостта все пак да има компетентни органи, които да разглеждат и приемат параметрите на бюджета (парламентарните комисии), чието формиране е резултат от политически диалог и компромис, от своя страна може да означава изобщо да няма приет бюджет за 2022 г. до края на 2021 г. и процедурата да бъде изместена в първите месеци на следващата година. Всичко това създава предпоставки за значима нестабилност във вътрешните отношения и липса на гъвкавост, породена от своеобразен „вакуум“ между отиващо си служебно и идващо редовно правителство, когато би било необходимо да се реагира на една или друга криза. И тепърва предстои да се види кои мини точно в кой момент ще избухнат.

***

Димитър Стоянов е юрист, специализиращ в областта на конституционното право и административното право и процес. В периода 2017-2021 г. е експерт в тази област към политическия кабинет на вицепремиера по правосъдната реформа.

Автор е на публикации по правна, историческа и външнополитическа тематика.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.