Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. От навес до храм: античният корен на християнската архитектура

Мнения

От навес до храм: античният корен на християнската архитектура

От навес до храм: античният корен на християнската архитектура - Tribune.bg
Снимка:

Храм-паметник „Свети Александър Невски”

Какво не виждаме в черквата

    „Пътя към храма избрах”                                          

В един от хитовете на Стенли лирическият герой се тревожи дали пътят към храма изобщо съществува. И това е вечен въпрос на Вярата, вярата човешка във всичките ѝ измерения. В материалното, географско пространство обаче както и да стигнем до храма – по пътечка, улица или булевард, няма начин да не го разпознаем. Няма начин и да не го обгледаме, защото той по религиозна нароченост е разположен на открито и високо, най-често площад. Необходимост на вярата, защото хоризонталният и вертикалният силует на храма е богат на смисли символ. Или подчинявайки се на научния жаргон, това е неговият архитектурен план.

Черквата изживява многовековна еволюция от 313 г. до ден днешен като претърпява множество метаморфози. Осемнадесет века е много време, нали? Само че дългата и сложна съдба на нашата столица дава възможност да я извървим само в стотина паважни стъпки – от базиликата „Света София” до кръстокуполното изобилие на патриаршеския събор „Свети Александър Невски”.

Снимка на базиликата „Света София”Снимка на базиликата „Света София”
Klearchos Kapoutsis, Wikipedia

И ако ви дойдат чуждестранни гости, не пропускайте да похвалите България с тази и малка, и дълга едновременно разходка. Направете го, защото само София дава тази възможност в този безкраен, земен свят.

До 313 г. Църквата съществува в „нелегалност”. Християнството едва ли не е единственият култ, който Римската империя забранява и преследва. В тази година Свети император Константин Велики издава в Медиолан указ, с който обявява новата вяра за равноправна на всички останали. Новата ситуация позволявала и изисквала богослужението да излезе от тайните частни домове и да намери своето място на площада (лат. форум), където се съсредоточавал целият обществен живот на античния полис. Поради това то се нуждаело от своя собствена сграда за своя култ и ритуал. Тя следвало да отговаря на две много важни изисквания.

Първото било тя да е голяма зала, която да побира огромния брой вярващи в района. Всъщност терминът „църква” означава най-напред и преди всичко събора на всички християни в ойкуменето (обитаемата суша на вярата). Ето защо за нея на старогръцки се употребява думата „еклесия”, която в античността означава народното събрание на всички граждани в един полис. Латинският директно я заимства и през него тя преминава в романските езици днес. В англо-саксонските, германоскандинавските и славянските езици се използват като названия за същия термин производни на гръцкото „кюракион” т.е. Господен дом. В крайна сметка българската дума „църква” означава преди всичко общността от вярващите. Въпреки възможността да я използваме за християнски храм, последният е по-редно да наричаме „черква”.

Освен че трябвало да побира значително множество, новата култова сграда на християните трябвало да отговаря и на едно второ условие – да бъде напълно различна от старите езически храмове. Изпълнението му било изключително трудна задача, защото те в течение на хилядолетие се сдобили с впечатляващо архитектурно изобилие и великолепие. И първите християнски архитекти се насочили към примера, който давала една светска, освободена от религиозно бреме, голяма едноделна сграда.

Нейното име на старогръцки звучало „басилика” и в груб превод означава „царска сграда”. До нейното превръщане в черква тя преживяла дълга и интересна еволюция. Изпълнителната власт в Древна Атина, а и в повечето гръцки полиси, се упражнявала от изборна колегия от 10 архонта. Особено значение имал вторият от тях, наричан архонт-басилеус, който отговарял за съдопроизводството, а така също съблюдавал за правилното изпълнение на религиозните практики. Определението „басилеус” по научна договорка доста свободно се превежда като „цар” и посочва връзката с преддемократичния монархичен институт. Функциите му предполагали постоянен и пряк контакт с полисното гражданство, от където произлизала нуждата от специално архитектурно пространство. Такова става покрита галерия с формата на издължен правоъгълник, която изпълнява функцията на навес - едната й страна опирала в стената на съседна сграда, а другата била открита колонада. Така едновременно се осигурявало опора на покрива и свободен контакт с околната среда.

Стоата на Атал в днешна Атина “(реконструкция), изглед към вътрешната галерия (кораб) – ясно се виждат двата реда колони (колонади) и откритият контакт между покритото пространство и околната средаСтоата на Атал в днешна Атина “(реконструкция), изглед към вътрешната галерия (кораб) – ясно се виждат двата реда колони (колонади) и откритият контакт между покритото пространство и околната среда
Adam Carr, Wikipedia

Стоата на Атал от птичи поглед. Приликите със софийската Света София и християнските базилики е очевидна.Стоата на Атал от птичи поглед. Приликите със софийската Света София и християнските базилики е очевидна.
© A.Savin, WikiCommons

Древните гърци наричали тази постройка „стоа”, термин с индоевропейски корен *sta – „стоя изправен”, „силен съм”, оттук и българският глагол „стоя”. Етимологическата справка недвусмислено сочи светогледните значения, с които тя била натоварена. За да се подчертае йерархичното положение на архонта – басилевс, на една от късите страни на стоата се изграждала абсида (засводено полукръгло удължение).

Снимка на апсидата на Голямата митрополия в Несебър, изглед отвътре!Терминът апсида е със старогръцки произход и означава едновременно „издатина, дъга, свод”. Строи се в източната страна на черквата, където задължителни се намира олтарът, до който мирянитСнимка на апсидата на Голямата митрополия в Несебър, изглед отвътре!Терминът апсида е със старогръцки произход и означава едновременно „издатина, дъга, свод”. Строи се в източната страна на черквата, където задължителни се намира олтарът, до който мирянит
Gérard Janot

В него на повдигнат подиум се разполагал тронът на архонта, а пред него – каменен олтар за извършване на жертвоприношения.

За превръщането на стоата в базилика трябвало да се извърви още само една архитектурно-строителна стъпка. По стечение на обстоятелствата тя била извършена от римляните след завоюването на Древна Елада. Те вмъкнали двете открити колонади в интериора на сградата и затворили навеса от четири страни с масивни стени. Те въвели и термина кораб (navis на лат.) за коридорите/галерии между редиците от колони, а по гръцка традиция този архитектурен план устойчиво започнал да се нарича базилика.

Централният кораб на базиликата Света София в София. Ясно се виждата монументалните тухлени колони, които подпират покрива на черквата. Ако редиците колони са две базиликата е трикорабна, ако са три – базиликата е петкорабнаЦентралният кораб на базиликата Света София в София. Ясно се виждата монументалните тухлени колони, които подпират покрива на черквата. Ако редиците колони са две базиликата е трикорабна, ако са три – базиликата е петкорабна
© Plamen Agov • studiolemontree

В римската културна среда тя променила предназначението си и се използвала предимно за покрит пазар или неформални събрания на гражданите. Най-старите римски базилики датират от II в. пр. Христа, а най-известната е тази на император Максенций от IV в., построена малко преди издаването на Медиоланския едикт. Колонадите, делението на вътрешното пространство на кораби, апсидата с олтара били заимствани пряко от първите християнски базилики.

***

Митко Делев е роден в 1967 г. в гр. Перник. Завършва Националната гимназия за древни езици и култура „Константин Кирил Философ”. Следва в Софийския университет история и класическа филология, където печели и конкурс за редовен докторант.

Защитава допълнителни магистърски степени във Франция и Англия като редовен член на авторитетното научно Общество за изучаване на кръстоносните походи и Латинския Изток. За разработката си „Западна Европа на Балканите 11-13 век” получава докторска титла.

В продължение на четвърт век е преподавател по история, история на културата и латински език в НГДЕК. Автор е на статии предимно във френската научна периодика и на няколко учебника за българското средно училище.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.