Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Предсрочните парламентарни избори – все по-вероятни

Мнения

Предсрочните парламентарни избори – все по-вероятни

Предсрочните парламентарни избори – все по-вероятни - Tribune.bg

Димитър Стоянов, коментар за Tribune.bg 

През изминалата седмица първият проучвателен мандат от може би една от най-дългите до този момент процедури по съставяне на кабинет приключи неуспешно, след като Народното  събрание не избра професор Николай Габровски за министър-председател. По този начин се направи още една стъпка към задълбочаване на политическата криза и в посока предсрочни парламентарни избори. Може би ситуацията най-точно беше описана от конституционалистът професор Пламен Киров, който заяви, че всички искат редовен кабинет и всички се готвят за нови избори. И, наистина, невъзможността на политическите партии да постигнат поне някакъв временен консенсус дори за краткотрайно и програмно правителство, създава нови и нови прецеденти – например протяжното разтягане на цялата конституционна процедура по чл. 99 от страна на президента, за да се избегнат избори по средата на зимата. Което изглежда все по-малко вероятно, тъй като стрелката на изборния часовник уверено се измества в посока средата на март – началото на април 2023 г.

Логиката на конституционната процедура в рамките на първите два проучвателни мандата за съставяне на кабинет следва резултатите от парламентарните избори – те се връчват последователно на кандидати за министър-председатели, посочени от първата и от втората по големина парламентарна група. Политическата логика на изборното представяне следва, че най-голям шанс за съставяне на кабинет трябва да има по силата на първия мандат, който да бъде осъществен от формацията, спечелила парламентарните избори – на която реално избирателите са делегирали най-голямата представителност. Тя се ползва с най-голяма легитимност. И тук от ГЕРБ-СДС посочиха кандидат за министър-председател, проведоха необходимите срещи и консултации, а кандидатът, структурата и съставът на Министерския съвет бяха внесени в пленарна зала (макар и с неуспешно гласуване). Първата политическа сила се сблъска с тежкото нежелание на останалите партии да водят конструктивен диалог и да участват във формулирането на общи приоритети в една много тежка ситуация за страната – финансова, енергийна, външнополитическа. И не само за страната, но и за света с ескалиращото военно насилие в Украйна и задълбочаващата се криза между Сърбия и Косово.

Към настоящия момент президентът Румен Радев трябва да връчи втория проучвателен мандат на „Продължаваме промяната“ – партията-мандатоносител на кабинета на Кирил Петков, загубила последните парламентарни избори със спад в изборния резултат от почти 180 000 гласа, по време на чието управление се разразиха редица кризи от бездействие и некомпетентност. В този смисъл политическият проект на Кирил Петков и Асен Василев няма необходимата легитимност да осъществи управленски мандат, както и няма необходимата подкрепа. Изборният резултат и волята на гласоподавателите са им отредили място на опозиция, а не на управляващи. А и в самата ни демократична история втори мандат бива реализиран само веднъж с управлението на професор Любен Беров през 90-те години, след като кабинетът на Филип Димитров не успява да получи поискания вот на доверие от страна на Народното събрание.

При неуспех на втория мандат, който е повече от сигурен, президентът в седемдневен срок и по неговото осмотрение възлага на някоя от следващите парламентарни групи да посочи кандидат за министър-председател. В сегашните обстоятелства това могат да бъдат всички групи без ГЕРБ-СДС (първи мандат) и "Продължаваме промяната" (втори мандат). Парламентарната група, на която е възложено това, първо има седемдневен срок да излъчи кандидат за министър-председател и, ако успее да излъчи такъв, той ще получи мандат от президента да предложи структура и персонален състав на Министерския съвет, който евентуално да мине през гласуване в Народното събрание – и чак тогава ще се счита за изпълнен, тоест ако бъдат избрани и премиера, и министрите. В противен случай, ако няма този резултат, мандатът ще бъде неизпълнен.

Третият мандат е както шанс, така и тест. От една страна, той не е обвързан с логиката на изборния резултат – първият мандат отива при победителя от изборите, а вторият е почти винаги неосъществяващ се, защото обичайно се следва политическата логика, че втората политическа сила е опозиция. Третият мандат може да послужи като основа за по-широко политическо обединение от една страна около фигура на премиер и състав на Министерския съвет след разговори между парламентарните групи. Самият президент няма пречка да инициира нови консултации преди връчването на третия мандат и да навигира процеса по разговори. Това се подразбира от неговата конституционна роля. В този ред на мисли третият мандат е шанс. Защо е тест? Защото, бидейки равноотдалечен от двете водещи политически сили, той създава условията за разговор, но изисква политическите сили да седнат и да разговарят една с друга и да постигнат консенсус. Третият проучвателен мандат е най-големият възможен тест дали парламентарните групи ще са способни да излязат от политизацията и да постигнат консенсус. В противен случай страната ще отиде на петите парламентарни избори за последните две години.

Както стана ясно, философията, която конституционният законодател е заложил в третия проучвателен мандат изисква своеобразна „крачка назад“ от всички парламентарни групи и разговор за постигане на консенсус. Това го отличава от идеята за легитимирания победител, който да управлява, и традиционното неосъществяване на втория мандат, възложен на политическата сила, която според изборния резултат да е опозиция. Дали обаче може да бъде осъществен той отново зависи от волята на политиците. Изчерпването на конституционната процедура при текущите обстоятелства и при провала на следващите два проучвателни мандата може да приключи или още в средата на януари на 2023 г., или в края на същия месец. Сигналите за увеличаващата се вероятност от предсрочни парламентарни избори вече са налице – бързото преодоляване на президентското вето върху Изборния кодекс в Комисията по правни въпроси, съкращаването на т.нар. „коледна ваканция“ на народните представители до 2 януари 2023 г., за да могат да бъдат разгледани належащите и изискващи бързо решение законопроекти и проекти на решения. Атмосферата все повече и повече мирише на нови избори включително и по медийните заявки на различните представители на партиите. Но тук е редно да си зададем следния въпрос – лесно е да се отиде на нови избори, обаче какво биха променили те в настоящата политическа ситуация? Или в начина, по който се подреждат политическите сили и разпределят мандатите в Народното събрание? А отговорът е – почти нищо. Огромна е вероятността съставът на сегашния парламент просто да се дублира в следващия, но възможностите за диалог да бъдат още по-малко. И с това политическата криза да се задълбочи.

****

Димитър Стоянов е юрист, специализиращ в областта на конституционното право и административното право и процес. В периода 2017-2021 г. е експерт в тази област към политическия кабинет на вицепремиера по правосъдната реформа.

Автор е на публикации по правна, историческа и външнополитическа тематика.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.