Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Проф. Любомир Стойков: Празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

Мнения

Проф. Любомир Стойков: Празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

2019 година ще бъде годината на цветовия разкош, на пъстрите и витални цветове

Посланието, което изпращаме чрез външността си в новогодишната нощ, следва да е заредено с емоции, ритуален дух, красота и стил. Това коментира за Tribune.bg модният експерт и PR-консултант проф. Любомир Стойков. Той се надява, че кичът и визуалното опростачване ще намалеят през следващата година. А за 2019 година казва, че ще е годината на цветовия разкош.

- Проф. Стойков на 31 декември ще изпратим 2018 година и ще посрещнем Новата 2019 година. Това е един от дните в годината, в които всеки се стреми да блесне с най-новия си тоалет! Бихте ли дали съвет как да подберем своя дрескод в празничната нощ? На какво да заложим – на класиката или на екстравагантното?

- Най-важното в празничното облекло е то наистина да е специално, да е подбрано умно и находчиво. Посланието, което изпращаме чрез външността си в новогодишната нощ, следва да е заредено с емоции, ритуален дух, красота и стил. А стилът е немислим без хармонията между дрехата и индивидуалността, невъзможен без синхрона между естетическата концепция и човешкия характер. Що се отнася до жанра на облеклото, той произтича в максимална степен от конкретното място, от самото пространство – дали ще празнуваме в твърде официална и луксозна обстановка, дали пространството ще бъде наситено с клубна атмосфера или пък с домашен уют. От всичко това, както и от конкретната нагласа и настроение зависи на какво трябва да заложим повече – на класическия или на екстравагантния стил, на ординерното или пък на провокативното облекло. Накратко – празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

- Какви ще бъдат модните тенденции през 2019 година у нас и по света?

-   В това отношение ключовата дума е „разнообразие“. Изобилието от стилове и варианти в облеклото е гаранция за възможно най-добрия избор на отделния потребител. Хай-тек дизайнът, включително и новите, високотехнологични платове, както и еко-материалите ще бъдат една от най-ключовите тенденции през 2019 година. Етно стилът също ще запази своята територия, а не е изключено и да се наложи като една от важните доминанти в модния дизайн през следващата година. Ще продължи навлизането на компоненти от дамския гардероб в мъжкото облекло, както и обратното, макар и по-умерено. Ново звучене ще придобие стилът „унисекс“. Още повече ще започнат да се ценят авторските материи и арт облеклата.

- Знаем, че в България модата идва малко по-късно, но какво все пак се налага на световните модни подиуми и ще стигне ли то до нас в оригиналния си вариант?

- Не виждам причина България да изостава информационно от световния моден тренд в ерата на мрежовите технологии, Фейсбук и Инстаграм, уникалните модни блогове и влогове, Ютюб, Туитър, смарт приложения и смарт устройства, онлайн продажбите и множество още удивителни платформи за разпространение, пласмент, съхранение и обработка на информацията за модния дизайн и модните артикули. Ако имате предвид това, че нашият стандарт на живот е по-нисък от останалите страни в Европейския съюз и че с по-скромни средства е по-трудно да бъдеш модерен, ситуацията не е толкова елементарна и нещата не стоят точно така. Парите безспорно имат значение, но вкусът не зависи единствено от икономическите условия и финансовите възможности. Бързата мода предлага нелоши варианти за модерен начин на обличане и актуален лайфстайл на достъпни цени. Проблемът е някъде другаде. Може би в това, че голяма част от съвременните българи имат „чалга“ залитания и не умеят да диференцират коректно бизнес облеклото, протоколното и официалното облекло от облеклото за всекидневие, за развлечение и за спортуване. Прекалената натрапчивост, грозната еклектичност, естетическата безпомощност и крещящата вулгарност водят неизбежно до кича и визуалното опростачване. Надявам се през 2019 година подобни примери да намалеят...Дали това ще се случи е отделен въпрос...

- Ще има ли драстична смяна на модната посока, на стила в сравнение с 2018?

-  Не очаквам драстична смяна на модната посока, а по-скоро задълбочаване на тенденцията към функционално и практично облекло. Кежуъл стилът ще бъде още по-умело адаптиран към официалния маниер на обличане. Бизнес облеклото ще претърпи допълнителни промени, свързани с неговото разкрепостяване и индивидуализиране. Умните материи ще навлязат още по-масово в модната реалност. Ще се засилят провокативните обеми, силуети, кройки и детайли. Екстравагантността ще разшири своята територия.

- Към коя или към кои отминали епохи ще ни препраща 2019?

- Трудно е да се каже еднозначно. Според мен, всяка епоха оставя и ще оставя по-малък или по-голям отпечатък върху стила на обличане година чрез интерпретации в стил „ретро“ и „винтидж“. Особено силни, според мен, ще бъдат реминисценциите и влиянието на 20-те и 30-те години, както и на 50-те, и особено на 60-те години на ХХ век. Ще има – пак според мен – несъмнено въздействие от втората половина на 90-те години върху модата през 2019 година, като не изключвам това да бъде и в духа на т.нар. „лоши момчета“ и „лоши момичета“ по аналогия с тогавашното творчество на Аликзандър Маккуин и Жан-Пол Готие, и съответните младежки субкултури. Нов етап ще отбележат кибернетичният пък и въобще стилът „футуристичен шик“, както и влиянието на виртуалните субкултури.

- Може ли да кажем кой е хитът на 2019 в модно отношение?

- Не бих се ангажирал с подобна прогноза, тъй като по-точно би било да се говори за „модни хитове“, а не за „моден хит“. Необичайното, различното, дори странното облекло има много по-големи шансове да попадне в тази категория, отколкото традиционните модели на елегантна външност. По-горе вече споменах за бъдещата роля на провокативния и екстравагантен стил. Интересно ще бъде да разберем и – евентуално – да свикнем с новите визуални начини за афиширане на сексуалността. В миналото това бяха амплитудите в стила „мини“ и „макси“, а в утрешния ден – един Господ знае!...

- Кой е цветът на 2019 година?

-  Винаги съм малко подозрителен и скептичен към гръмките колористични прогнози за следващата година. Причината е, че диктаторската роля на модните дизайнери отдавна се е размила и отслабнала просто защото все по-слабо се асоциира думата „мода“ с думата „диктатура“. Ето защо можем да говорим по-скоро за няколко доминиращи цвята в облеклото, а не само за един. Според мен 2019 година ще бъде годината на цветовия разкош, на пъстрите и витални багри, на цветовете, които дадат възможност на човека да живее в хармония със себе си и да се радва на душевния, социалния и природен комфорт. Миналата година за главен цвят бе посочен ултравиолетовият, за следващата е „набеден“ кораловият. Ако се вгледаме в цветовите прогнози на прочутия институт „Пантон“, ще констатираме, че те гравитират около кораловото, оранжевото, зеленото, червеното, синьото, кафявото, манго мохито, лилавото, златистото и др. в различните техни нюанси. Като най-моден се сочи цветът „жив корал“. За негово вдъхновение са послужили кораловите рифове, които са застрашени от редица фактори, в т.ч. и от глобалното затопляне и парниковите газове. Човечност, топлота и жизнеутвърждаване са водещите ценности, мотивирали избора на „Пантон“ за следващата година.

Най-добрият художник е природата и затова нейните цветове винаги ще бъдат вдъхновяващи за модата и колористичните й акценти. Към това, разбира се, трябва да добавим и динсамичния и все по-усложняващ се социум, както и неизбежното влияние на спорта, популярната музика, киното и другите изкуства.   

- Бихте ли посочили акцентите на модната сцена в България през 2019, какво да очакваме?

-  Нека да не бъдем крайни антиглобалисти и най-напред да погледнем към това, което предстои на световната модна сцена. За мен един от най-влиятелните епицентрове на стила през 2019 година ще бъде благотворителният бал „Мет гала“, който се провежда всяка година в първия понеделник на месец май, за да инкасира средства за секцията за облеклото в Метрополитън мюзиъм в Ню Йорк. Новата тема вече е обявена от главния куратор и директор на Института по костюмите Андрю Болтън „Камп: бележки за модата“. Тя е вдъхновена от прочутото есе на Сюзън Зонтаг „Бележки за камп“ (Notes On "Camp") от 1964 година. Вярвам, че това събитие ще събере необходимите средства, но и също така, че ще даде силен тласък на динамиката на модния дизайн, който наистина е немислим без такива характеристики на камп-а като мощната чувствителност, експеримента, естетизирането, изкуствеността, декоративността, преувеличението, фриволността, извъннормалността и т. н. Любопитството ми към изложбата се подсилва и от обстоятелството, че сред домакините, организаторите и участниците са Лейди Гага, Серина Уилямс, творческият директор на „Гучи“ – Алесандро Микеле, популярният британски поп-изпълнител Хайри Стайлс, желязната лейди в световната мода – Ана Уинтур и др.

Предполагаемите български събитийни акценти в модата през 2019 година традиционно включват утвърдилите се и доказали във времето прояви като „Златната игла“ и „БГ модна икона“ (годишните награди на Академията за мода, респ. за постижения в модния дизайн и за най-стилни, и успешни българи), най-голямата модна изява у нас „Sofia Fashion Week”, индивидуалните ревюта на такива влиятелни български дизайнери, като Евгения Живкова, София Борисова, модните пърформанси и инсталации на Мариела Гемишева и др., на модните къщи „Агресия“, „Десизо Монни“, „Кредо“ и др. За мен лично важни акценти на българската модна сцена са и дипломните ревюта на студентите по мода и моден дизайн от Националната художествена академия и Нов Български университет, които в идейно и концептуално отношение са пример за свеж, иновативен и нестандартен подход към формата и стила. Надявам се в България да се проведе и модно събитие от световна класа. Ще припомня, че през годините у нас свои колекции чрез впечатляващи ревюта са представяли Пиер Карден, Слава Зайцев, Пако Рабан, Джанфранко Фере, Лучано Бенетон, Филп Плейн и др.

През 2019 година ще се навършат и важни годишнини от емблематични събития и прояви в световната мода, като първата рокля с гол гръб на Пол Поаре, появата на Марлене Дитрих с прочутата рокля на Кристиан Диор „Розовата Венера“, първата колекция прет-а-порте на Пиер Карден, създаването на модна къща „Ком де гарсон“ на Рей Кавакубо и още много други. 

 Автор: Андреа Драганова


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.