Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Проф. Любомир Стойков: Празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

Мнения

Проф. Любомир Стойков: Празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

2019 година ще бъде годината на цветовия разкош, на пъстрите и витални цветове

Посланието, което изпращаме чрез външността си в новогодишната нощ, следва да е заредено с емоции, ритуален дух, красота и стил. Това коментира за Tribune.bg модният експерт и PR-консултант проф. Любомир Стойков. Той се надява, че кичът и визуалното опростачване ще намалеят през следващата година. А за 2019 година казва, че ще е годината на цветовия разкош.

- Проф. Стойков на 31 декември ще изпратим 2018 година и ще посрещнем Новата 2019 година. Това е един от дните в годината, в които всеки се стреми да блесне с най-новия си тоалет! Бихте ли дали съвет как да подберем своя дрескод в празничната нощ? На какво да заложим – на класиката или на екстравагантното?

- Най-важното в празничното облекло е то наистина да е специално, да е подбрано умно и находчиво. Посланието, което изпращаме чрез външността си в новогодишната нощ, следва да е заредено с емоции, ритуален дух, красота и стил. А стилът е немислим без хармонията между дрехата и индивидуалността, невъзможен без синхрона между естетическата концепция и човешкия характер. Що се отнася до жанра на облеклото, той произтича в максимална степен от конкретното място, от самото пространство – дали ще празнуваме в твърде официална и луксозна обстановка, дали пространството ще бъде наситено с клубна атмосфера или пък с домашен уют. От всичко това, както и от конкретната нагласа и настроение зависи на какво трябва да заложим повече – на класическия или на екстравагантния стил, на ординерното или пък на провокативното облекло. Накратко – празничното облекло трябва да бъде необикновено, радостно и стилно!

- Какви ще бъдат модните тенденции през 2019 година у нас и по света?

-   В това отношение ключовата дума е „разнообразие“. Изобилието от стилове и варианти в облеклото е гаранция за възможно най-добрия избор на отделния потребител. Хай-тек дизайнът, включително и новите, високотехнологични платове, както и еко-материалите ще бъдат една от най-ключовите тенденции през 2019 година. Етно стилът също ще запази своята територия, а не е изключено и да се наложи като една от важните доминанти в модния дизайн през следващата година. Ще продължи навлизането на компоненти от дамския гардероб в мъжкото облекло, както и обратното, макар и по-умерено. Ново звучене ще придобие стилът „унисекс“. Още повече ще започнат да се ценят авторските материи и арт облеклата.

- Знаем, че в България модата идва малко по-късно, но какво все пак се налага на световните модни подиуми и ще стигне ли то до нас в оригиналния си вариант?

- Не виждам причина България да изостава информационно от световния моден тренд в ерата на мрежовите технологии, Фейсбук и Инстаграм, уникалните модни блогове и влогове, Ютюб, Туитър, смарт приложения и смарт устройства, онлайн продажбите и множество още удивителни платформи за разпространение, пласмент, съхранение и обработка на информацията за модния дизайн и модните артикули. Ако имате предвид това, че нашият стандарт на живот е по-нисък от останалите страни в Европейския съюз и че с по-скромни средства е по-трудно да бъдеш модерен, ситуацията не е толкова елементарна и нещата не стоят точно така. Парите безспорно имат значение, но вкусът не зависи единствено от икономическите условия и финансовите възможности. Бързата мода предлага нелоши варианти за модерен начин на обличане и актуален лайфстайл на достъпни цени. Проблемът е някъде другаде. Може би в това, че голяма част от съвременните българи имат „чалга“ залитания и не умеят да диференцират коректно бизнес облеклото, протоколното и официалното облекло от облеклото за всекидневие, за развлечение и за спортуване. Прекалената натрапчивост, грозната еклектичност, естетическата безпомощност и крещящата вулгарност водят неизбежно до кича и визуалното опростачване. Надявам се през 2019 година подобни примери да намалеят...Дали това ще се случи е отделен въпрос...

- Ще има ли драстична смяна на модната посока, на стила в сравнение с 2018?

-  Не очаквам драстична смяна на модната посока, а по-скоро задълбочаване на тенденцията към функционално и практично облекло. Кежуъл стилът ще бъде още по-умело адаптиран към официалния маниер на обличане. Бизнес облеклото ще претърпи допълнителни промени, свързани с неговото разкрепостяване и индивидуализиране. Умните материи ще навлязат още по-масово в модната реалност. Ще се засилят провокативните обеми, силуети, кройки и детайли. Екстравагантността ще разшири своята територия.

- Към коя или към кои отминали епохи ще ни препраща 2019?

- Трудно е да се каже еднозначно. Според мен, всяка епоха оставя и ще оставя по-малък или по-голям отпечатък върху стила на обличане година чрез интерпретации в стил „ретро“ и „винтидж“. Особено силни, според мен, ще бъдат реминисценциите и влиянието на 20-те и 30-те години, както и на 50-те, и особено на 60-те години на ХХ век. Ще има – пак според мен – несъмнено въздействие от втората половина на 90-те години върху модата през 2019 година, като не изключвам това да бъде и в духа на т.нар. „лоши момчета“ и „лоши момичета“ по аналогия с тогавашното творчество на Аликзандър Маккуин и Жан-Пол Готие, и съответните младежки субкултури. Нов етап ще отбележат кибернетичният пък и въобще стилът „футуристичен шик“, както и влиянието на виртуалните субкултури.

- Може ли да кажем кой е хитът на 2019 в модно отношение?

- Не бих се ангажирал с подобна прогноза, тъй като по-точно би било да се говори за „модни хитове“, а не за „моден хит“. Необичайното, различното, дори странното облекло има много по-големи шансове да попадне в тази категория, отколкото традиционните модели на елегантна външност. По-горе вече споменах за бъдещата роля на провокативния и екстравагантен стил. Интересно ще бъде да разберем и – евентуално – да свикнем с новите визуални начини за афиширане на сексуалността. В миналото това бяха амплитудите в стила „мини“ и „макси“, а в утрешния ден – един Господ знае!...

- Кой е цветът на 2019 година?

-  Винаги съм малко подозрителен и скептичен към гръмките колористични прогнози за следващата година. Причината е, че диктаторската роля на модните дизайнери отдавна се е размила и отслабнала просто защото все по-слабо се асоциира думата „мода“ с думата „диктатура“. Ето защо можем да говорим по-скоро за няколко доминиращи цвята в облеклото, а не само за един. Според мен 2019 година ще бъде годината на цветовия разкош, на пъстрите и витални багри, на цветовете, които дадат възможност на човека да живее в хармония със себе си и да се радва на душевния, социалния и природен комфорт. Миналата година за главен цвят бе посочен ултравиолетовият, за следващата е „набеден“ кораловият. Ако се вгледаме в цветовите прогнози на прочутия институт „Пантон“, ще констатираме, че те гравитират около кораловото, оранжевото, зеленото, червеното, синьото, кафявото, манго мохито, лилавото, златистото и др. в различните техни нюанси. Като най-моден се сочи цветът „жив корал“. За негово вдъхновение са послужили кораловите рифове, които са застрашени от редица фактори, в т.ч. и от глобалното затопляне и парниковите газове. Човечност, топлота и жизнеутвърждаване са водещите ценности, мотивирали избора на „Пантон“ за следващата година.

Най-добрият художник е природата и затова нейните цветове винаги ще бъдат вдъхновяващи за модата и колористичните й акценти. Към това, разбира се, трябва да добавим и динсамичния и все по-усложняващ се социум, както и неизбежното влияние на спорта, популярната музика, киното и другите изкуства.   

- Бихте ли посочили акцентите на модната сцена в България през 2019, какво да очакваме?

-  Нека да не бъдем крайни антиглобалисти и най-напред да погледнем към това, което предстои на световната модна сцена. За мен един от най-влиятелните епицентрове на стила през 2019 година ще бъде благотворителният бал „Мет гала“, който се провежда всяка година в първия понеделник на месец май, за да инкасира средства за секцията за облеклото в Метрополитън мюзиъм в Ню Йорк. Новата тема вече е обявена от главния куратор и директор на Института по костюмите Андрю Болтън „Камп: бележки за модата“. Тя е вдъхновена от прочутото есе на Сюзън Зонтаг „Бележки за камп“ (Notes On "Camp") от 1964 година. Вярвам, че това събитие ще събере необходимите средства, но и също така, че ще даде силен тласък на динамиката на модния дизайн, който наистина е немислим без такива характеристики на камп-а като мощната чувствителност, експеримента, естетизирането, изкуствеността, декоративността, преувеличението, фриволността, извъннормалността и т. н. Любопитството ми към изложбата се подсилва и от обстоятелството, че сред домакините, организаторите и участниците са Лейди Гага, Серина Уилямс, творческият директор на „Гучи“ – Алесандро Микеле, популярният британски поп-изпълнител Хайри Стайлс, желязната лейди в световната мода – Ана Уинтур и др.

Предполагаемите български събитийни акценти в модата през 2019 година традиционно включват утвърдилите се и доказали във времето прояви като „Златната игла“ и „БГ модна икона“ (годишните награди на Академията за мода, респ. за постижения в модния дизайн и за най-стилни, и успешни българи), най-голямата модна изява у нас „Sofia Fashion Week”, индивидуалните ревюта на такива влиятелни български дизайнери, като Евгения Живкова, София Борисова, модните пърформанси и инсталации на Мариела Гемишева и др., на модните къщи „Агресия“, „Десизо Монни“, „Кредо“ и др. За мен лично важни акценти на българската модна сцена са и дипломните ревюта на студентите по мода и моден дизайн от Националната художествена академия и Нов Български университет, които в идейно и концептуално отношение са пример за свеж, иновативен и нестандартен подход към формата и стила. Надявам се в България да се проведе и модно събитие от световна класа. Ще припомня, че през годините у нас свои колекции чрез впечатляващи ревюта са представяли Пиер Карден, Слава Зайцев, Пако Рабан, Джанфранко Фере, Лучано Бенетон, Филп Плейн и др.

През 2019 година ще се навършат и важни годишнини от емблематични събития и прояви в световната мода, като първата рокля с гол гръб на Пол Поаре, появата на Марлене Дитрих с прочутата рокля на Кристиан Диор „Розовата Венера“, първата колекция прет-а-порте на Пиер Карден, създаването на модна къща „Ком де гарсон“ на Рей Кавакубо и още много други. 

 Автор: Андреа Драганова  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Мнения

виж още

Мрежата

виж още

Хороскоп

архив