Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. За кого ще гласува църквата?

Мнения

За кого ще гласува църквата?

За кого ще гласува църквата? - Tribune.bg

Тома Петров, коментар за Tribune.bg

Един австрийски политик някога е казал, че в християнското общество не е редно да се говори за християнски партии, а напротив - християните да участват в политическият живот посредством всички партии, като последните се считат по подразбиране за стъпили с идеологията си поне малко на тази верова основа. В българския политически XXI век обаче нещата стоят малко другояче - наследството от социалистическата диктатура е успяло да приравни религията с една от многообразните идеологии на либерализма, а църквата бива възприемана от мнозина интелектуалци и дори политически лидери като поредното НПО, защитаващо определена геополитическа или икономическа кауза.

Този особен вид неграмотност води до неразбиране на ролята и позициите на Българската православна църква и като да създава специфична комуникационна бариера между институцията, стояща в основата на модерната българска държавност, и обществеността. А помежду им са се разположили удобно безкрайни редици пиар експерти, политизирани маркетолози и рекламисти, недошколовани журналисти, жадни за вниманието на тълпата протестъри и дори - действащи министри.

Като за начало малко теория: Идеологиите като организирани философски системи от възгледи имат своите корени в бурния XVIII век, когато печално известната Френска революция носи на света модерния либерализъм и където могат да бъдат проследени непосредствените корени на съвременното политическо устройство. Отстраняването на монарха и църквата от обществения живот, съчетани с края на съсловното разделение на обществото - автентичната европейска обществена теория и организация, стара колкото самото Средновековие - които носи либерализмът, създават вакуум, който много философи ще се опитат да напълнят с какви ли не идеи: леви (прогресивни), десни (реакционни) или просто причудливи.

Идеологиите притежават своя етична система посредством която конкурират религията и се опитват да дават свои решения на морални казуси - така например идеологът на комунистическата идеология Карл Маркс счита частната собственост и семейството за морално неприемливи „недъзи” в общественото развитие. Решенията, които дават идеологиите по правило са сложно построени и уж дават обяснение на множество различни казуси, но и аксиоматични, залагат силно на определени емоционални инстинкти у поддръжниците им и имат за цел да убедят в правотата си максимален брой гласоподаватели.

Идеологиите често са създадени ad hoc и са отнесени към дейността на конкретна партия или политическо движение. Съществуват идеологии, които включват религията като свой аспект, но това е оформена и поставена в определен контекст религия - например съвременните американски евангелистки политически движения Christian right и Christian left употребяват религията в съответно консервативно и прогресивно направление, като и двете имат своята легитимност като идеологии. Друга тема е коя от двете е стои по-близо до религиозния първоизточник в посланията си, но не съществува знак за равенство между нито едната от тези идеологии и християнската вяра per se.

Далеч не всяка философска система или парадигма е идеология. Така например (и напук на клишето) мирогледът, който предлага религията е значително по-широкообхватен, обоснован философски и насочен както към обществото, така и към вътрешният свят на човека; стремящ се да изглади неговите недъзи, да кали волята му и да го усъвършенства - например такава е идеята на православният θέοσις. За християнина идеята, че може да съществува съвършено обществено устройство, което изключва индивидуалната личност да е постигнала съвършенство, звучи нелепо. Затова и логиката тук е обратна - не поправяме обществото, а, поправяйки себе си, поправяме и света. Подобна е съществуващата в талмудическият иудаизъм идея за tikkun olam.

Либералната модерност пък е застъпена изключително концепцията за tabula rasa - че мозъкът е „празна дъска”, която културата, възпитанието и обществото запълват. В тази перспектива всяко външно въздействие се приема като посегателство срещу свободния избор на личността и оттам - противно на индивидуализма.

Доколкото абсолютната вярност на една такава перспектива е спорна, то според същата тази либерална модерност е безспорно, че човек има право на определено самосъзнание или идентичност, както и да бъде в синхрон с нравите на обществото, в което живее - в известен смисъл последното е и белег за добро душевно здраве. Най-основният показател за и класификатор на културите си остава религията. Докато вярата е въпрос на личен избор, то познаването на религията в съответното общество е белег за грамотност и интеграция към същото това общество, към историята (сиреч паметта) и нравите му.

Чрез религията и нейните основополагащи норми обществото утвърждава етиката си и индивида се обучава на търпимост в контекста на съответните традиции и културен консенсус.

И така стигаме до конкретния казус, а именно халосните партизански изстрели, които служебният вътрешен министър Бойко Рашков се опита да възпроизведе срещу Българската православна църква, опитвайки се да ѝ вмени определени партийни пристрастия като част от предизборната игра. С хъс напомнящ едни отминали дни от тоталитарната история на страната бързо се сформира и „демократичен” хор от инфлуенсъри, възползващи се от случая, за да изкажат своята принципна неприязън към християнската религия и църквата, потвърждавайки думите на старозагорския митрополит Киприян: „Бездуховността обича да говори и го прави, за да ни напомни, че думите са знак за достойнство, само когато съдържат в себе си истина.” Поради това словата на нечестивите хулители не заслужават да бъдат опровергавани, нито кръчмарските им сметки - избистряни.

А истината е, че църквата не участва в избори, агитации и не гласува за този или онзи, но по правило отстоява тихо, учтиво и неотменно своята вечна богочовешка истина. Изборът, който ни предлага светата Православна църква е от съвсем друг характер: „Но първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде” (Мат. 6:33) ни учи Евангелието. Направим ли този избор ще заживеем не като на Запад и като в Европа, но наистина като в Райска градина. И онова, което ще се придаде не може да бъде отнето от никой светски властник, бил той и по служебен път поставен на чело на силовото министерство.

***

Тома Петров е публицист и преводач, интересува се от влиянието на философията върху политическите и обществените процеси. Член на редакционната колегия на дясна платформа „Консерваторъ“. По образование е икономист, работи в банковия сектор.


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (2)

Пламен Много добре написано
08.07.2021 18:03 / Отговор
Stefan Прекрасно написано! Браво, г-н Петров.
09.07.2021 06:16 / Отговор

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.