Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мултимедия
  3. Изложбата „Скъпоценният път на Данте. Божествената комедия в бижутата на Перкоси Папи“ - вълнуваща среща с два свята на италианския гений

Мултимедия

Изложбата „Скъпоценният път на Данте. Божествената комедия в бижутата на Перкоси Папи“ - вълнуваща среща с два свята на италианския гений

Чрез своето изкуство маестро Папи принуждава сетивата да съпреживеят пътуването на Данте през Ада, Чистилището и Рая

От Ада през Чистилището до Рая – това са трите измерения и състояния на духа, през които преминаваме чрез най-новата изложба в Националната художествена галерия, в чието пространство оживява „Божествена комедия“ на Данте Алигиери или просто Данте, но най-вече „Върховният поет“, както го наричат в Италия, бащата на съвременния италиански език, който бележи по неповторим начин развитието на литературата и културата не само на Италия, но и на цяла Европа.

Вълнуващата Вселена на великия поет през очите на маестро Диего Перкоси Папи!

Един  свят, който се разкрива пред нас чрез уникални бижута и инсталации, пресъздаващи емблематични образи и сцени от „Божествена комедия“. Чрез своето изкуство маестро Папи принуждава сетивата да съпреживеят пътуването на Данте през Ада, Чистилището и Рая.

Разкош, блясък, страст, философия, мистика, слабост и сила, грях и прошка, гняв и умиротворение, зло и добро, това са само част от усещанията, които завладяват зрителя в мига, в който се докосне до изложбата, озаглавена „Скъпоценният път на Данте. Божествената комедия в бижутата на Перкоси Папи“.

Екстравагантните бижута подчертават по изключителен начин характера на всеки един образ и символиката на всяка една сцена от прочутото произведение в експозицията. Оригиналните инсталации пък са дело на сина на маестро Папи.

Изобилие от елементи, материали, цветове, знаци и детайли, които обаче преливат едни в други, за да се постигне накрая едно хармонично, балансирано и елегантно звучене на изложбата.

„Процесът по създаването на изложбата беше съвсем естествен. Преди около пет години започнахме да работим по проекта, мислейки за това, че точно тази година се честват 700 години от смъртта на Данте. Данте е главно човек със своите чувства, пороци и добродетели. Ето защо чрез нашето изкуство искахме да представим на света нашия прочит на личността му. Проектът изискваше всеотдайност и взисактелност от наша страна и задълбочено изследване на творчеството на поета с препрочитане на произведението му (бел.ред. „Божествена комедия“) и подбор на епизоди от него, които носят силни послания, символика и емоционален заряд. Епизоди, които илюстрират пътя на Данте и биха грабнали публиката“. Това разкри за Tribune.bg маестро Папи.

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

„Поезия, история, философия, изкуство, наука, математика, политика и изобщо човечеството характеризират творбата, поставяйки Данте отвъд времето и превръщайки посланието му в универсално. И с нашия труд искаме да му благодарим, че е съществувал и че все още съществува“, каза още майсторът на бижутата.

На въпрос какво самият той иска да отправи към публиката като послание, италианецът отговори така:

„В един свят, пълен с насилие, особено в този специфичен момент, който преживяваме, ние искаме чрез изкуството, чрез красота да покажем, че може да се достигне отново до любов и мир. Това е и пътят, който Данте изминава, тоест започва от Ада, минава през Чистилището и стига до Рая“.

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Любопитен факт е, че Диего Перкоси Папи е създал бижутата за знакови роли в редица прочути холивудски продукции. За работата си в света на звездите той разказа пред Tribune.bg следното:

„Извън снимачната площадка известните личности са безкрайно нормални хора. Така че, подходът ми към тях беше изключително простичък. Става въпрос за отношения между хора, които така или иначе работят заедно, разбира се с взаимно уважение един към друг, но без да забравяме никога и измерението на играта, на забавлението в процеса на работа“.

Tribune.bgTribune.bg

Маестро Папи разкри още какво е било предизвикателството за него, ставайки част от тези значими филми, за които е творил.

„Единственото предизвикателство за мен беше времето, което никога не стига, тъй като в снимачния процес винаги се препуска. Но като цяло не съм се сблъсквал с особени предизвикателства, защото по най-семпъл начин подходих към своята работа. Никога не ме е било страх да кажа на някого – „това не е добре, не става“, защото винаги казвам това, което мисля наистина, което всъщност е продиктувано от моя дългогодишен професионален опит от 55 години, които имам зад гърба си. Аз започнах да работя много млад, на 19-годишна възраст, когато се записах в университета, но започнах да работя на улицата. Нямах инструменти, нито финансова възможност и затова трябваше да си измислям нещата. Това обаче беше за добро, защото ми позволи чрез фантазията да правя онова, което икономиката не ми позволяваше. Всичко това, което виждате днес, е плод точно на тази липса на средства в началото. Всъщност въображението замени както липсата на техника, така и на средства“, сподели още той за Tribune.  

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

На въпрос има ли мечта, която все още не е успял да реализира в своя професионален път, Диего Папи посочи:

„Това е интересен въпрос. До днес моята мечта беше тази изложба тук. Но не отричам и бъдещи възможности. Една от тях би била например обогатяването на тази експозиция с други епизоди от „Божествена комедия“ и с други полети на фантазията“.

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Изложбата „Скъпоценният път на Данте. Божествена комедия в бижутата на Перкоси Папи“ е проект, организиран от Посолството на Италия в България и Италианския културен институт в София.

„Много исках тази изложба въпреки трудностите, дължащи се на пандемията, с която да закрия 700-ата годишнина от смъртта на Данте: защото тази изложба символично носи италианския гений, изтъкан от прозрения, оригинални идеи, древна мъдрост, култура и експерименти, любов към красотата и голямо занаятчийско майсторство“, отбеляза посланичката на Италия у нас  Н.Пр. Джузепина Дзара.

На откриването присъстваха вицепрезидентът Илияна Йотова, министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер, министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов, някои заместник-министри и мнозина представители на дипломатическите мисии в София.

Куратор на изложбата е Ирина Дилкова, която лично e предоставила роклята на Беатриче (бел.ред. възлюбената на Данте Алигиери и фигурата, която води към Рая). Одеждата е изработена от български кенар.

„Средновековието и ранният Ренесанс са периодите, които въздействат най-дълбоко на Перкоси Папи. Техниката, която използва, е позната от хиляди години, но е достигнала своя разцвет именно през Ренесанса. Тя е известна като “клоазоне“, от френския термин „cloisonné“. Представлява изграждане на малки затворени пространства с помощта на метална тел или пластини, които се запояват върху основа от благороден метал. След това тези малки затворени пространства се запълват с няколко слоя различни цветове емайл, като след всеки слой се изпичат. Накрая се полират до получаване на великолепни творения с разноцветните части на емайла“, обясни Ирина Дилкова.

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Експозицията „Скъпоценният път на Данте. Божествена комедия в бижутата на Перкоси Папи“ е само част от събитията, посветени на 700 години от смъртта на Данте Алигиери, както и на Деня на италианския дизайн през 2022 година.

Ако и вие искате да се докоснете до италианския гений чрез двата свята, които се срещат в изложбата, този на Данте и този на маестро Папи, можете да го направите до 30 април 2022 година в Националната художествена галерия, Двореца.

Tribune.bgTribune.bg

Tribune.bgTribune.bg

Диего Перкоси Папи е роден в град Рим през 1946 година. Посещава Факултета по архитектура. Неговият творчески път започва, когато решава да се насочи към дейността на художник-скулптор-златар, като за такъв се учи сам. Философията си за работа в приложните изкуства той черпи от практиката си, успявайки да създаде собствен и разпознаваем стил чрез използването на старинни материали и техниката на цветния емайл „клоазоне“. От 1966 година ателието му в град Рим, в близост до Пантеона, е мястото, където неговите изработвани в ограничени количества бижута и предмети на религиозното и светското изкуство свидетелстват за майсторство, открояващо креативната концепция, към която творецът е свързан. Това е ателие, което става световноизвестно още през 80-те години на миналия век, а днес е обновено от второ поколение творци.  Класическите науки, изучаването на архитектурата и бароковия Рим по времето на Александър  VII, Бернини и Боромини предопределят личния път на маестро Папи на нов прочит на историята. Стилът му се характеризира  със съвършеното взаимодействие между древни техники и съвременни инструменти, позволили му да поеме по пътя на историческите изложби, киното и модата, като се придържа към лимитираната изработка и отдадеността към основните елементи на креативността, предизвикана от хроматичните вариации, емоцията, творческия и непрекъснат порив и подсказаните от спомените и историята символи.

През юни 2016 година Майстор Перкоси Папи е удостоен с отличието MAM (майстор на изкуствата и занаятите) от Фондацията на занаятчийското майсторство „Колони“, тъй като е считан за гарант на италианското съвършенство в изкуството и занаятчийството. Така Диего Перкоси Папи влиза в престижната символична Златна книга на италианското занаятчийско майсторство, която побира първите 75 утвърдени МАМ, отличили се с особени професионални заслуги и с дейността си на предаване на знания.

Неговите художествени изследвания са повлияни от едно въображение, което произтича от класическите науки. Творчеството му се характеризира със символично използване на камъни. Понастоящем е почетен преподавател на Папската академия за литература и изящни изкуства към Пантеона, както и преподавател златар към Университета „Св. Елигий“.

ИЗЛОЖБИ

2015 г. „Величието, Контрадите: златото на гр. Сиена“

По случай 700-ата годишнина от стенописа Величието на Симоне Мартини         

Палацо Публико в гр. Сиена, Залата със стенописа

 

2013 г. “Le rêve italien de la Maison de Luxembourg par les bijoux de Percossi Papi”

По случай 700-ата годишнина от смъртта на Хайнрих VII, Абатство Ноймюнстер

 

2011 г. „На крилата на Рисорджименто“

По случай 150 години от Обединението на Италия

гр. Лука, Херцогски дворец

 

2009 г. Дягилев П. С.

По случай 100 години от „Руските сезони“ на Сергей Дягилев

Мраморната залата на Етнографския музей, Санкт Петербург

 

2004 г. „Фантазии на паметта“

Бижута на Перкоси Папи и картини на японския майстор Масато Йошиока

 Палацо Венеция, гр. Рим

 

ПРИЗНАНИЯ

MAM (майстор на изкуствата и занаятите) Фондация на занаятчийското майсторство „Колони“

Почетен преподавател на Папската академия за литература и изящни изкуства към Пантеона

Преподавател златар към Университета „Св. Елигий“

Рицар за заслуги към Италианската република

Жури в международни конкурси по бижутерия в Санкт Петербург, Москва и Пекин

 

ФИЛМИ

„УБИЙСТВО В ОРИЕНТ ЕКСПРЕС“ Кенет Брана, 2017 г.

Кенет Брана, Пенелопе Крус, Уилям Дефо, Джуди Денч, Джони Деп, Мишел Пфайфър

Костюми: Александра Бърн

 

„ЕЛИЗАБЕТ: ЗЛАТНИЯТ ВЕК“ Шекхар Капур, 2007 г.

Кейт Бланшет, Клайв Оуен, Джефри Ръш

2008 г. „Оскар“ за най-добри костюми Александра Бърн

 

„ИМЕНИЕ НА ЧУЧУЛИГИТЕ“ Паоло и Виторио Тавиани 2007 г.

Пас Вега, Мориц Бляйбтрой, Алесандро Прециози, Анджела Молина, Ивон Шо, Убалдо Ло Прести

Костюми: Лина Нерли Тавиани

 

„АЛАТРИСТЕ“ Агустин Диас Янес 2006 г. Виго Мортенсен, Ариадна Хил, Елена Аная

2007 г. „Гоя“ за най-добри костюми Франческа Сартори

 

„ОРЪЖЕЙНИЯТ ЗАНАЯТ“ Ермано Олми, 2001 г.

  Христо Живков, Серджо Граматико, Сандра Чекарели

„Давид на Донатело“ за най-добри костюми Франческа Сартори

 

„ФРАНЧЕСКА И НУНЦИАТА“ Лина Вертмюлер, 2001 г.

София Лорен, Джанкарло Джанини, Раул Бова, Клаудия Джерини

Костюми: Габриеле Майер

 

„РОСИНИ – РОСИНИ“, Режисура: Марио Моничели, 1991 г.

Филип Ноаре, Жаклин Бисет, Серджо Кастелито и Сабин Азема

1992 г. „Давид на Донатело“ за най-добри костюми Лина Нерли Тавиани


Последвайте ни в Google News

 

Етикети бижута, изложба
Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

Правилно ли е решението за отпускане на великденски добавки за най-бедните пенсионери?
Покажи резултати Скрий резултати