Експерти: Строежът на Алепу не оказва влияние върху плажа
Справка в Регистъра на свлачищата показва наличието на две свлачища в района на Алепу, където се намира спорният строеж, указан е типът на свличане. Тези свлачища са регистрирани през февруари 2009 година. Това обясни пред БНР инж. Красимир Маринов, гео и хидроинженер.
„Тия свлачища са в края на плажа, т.нар. шофьорски плаж, където брегът се издига нагоре и става абразионен, защото пясъчната ивица изклинва, намалява нейната ширина и вълнението започва да достига до брега и да предизвиква неговото срутване“, обясни той.
Наредба 12 от 2001 година за проектиране на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищни райони третира начините за укрепване на свлачища.
„В тази наредба има цяла глава, посветена на укрепването на свлачища със самата конструкция на бъдещите сгради. Такива случаи има реализирани на много места в страната. Това не е нещо, което се прави за първи път“, обясни още инж. Маринов.
Такъв род обекти обичайно се реализират в две фази – първо се укрепва свлачището - с изграждане на укрепителни съоръжения, след това се отчита ефектът от тях чрез геодезичен мониторинг. Чак след като се установи, че свлачището е спряно, се изгражда съответната сграда. „Това е един субективен период, не е казано в нормативните документи точно колко е, варира обикновено около половин година“, каза специалистът.
„Това се вижда, че е част от сграда, която проектантите са преценили, че може да поеме тези хоризонтални сили, които се образуват от свлачището“, заяви още Маринов.
„Нищо страшно няма да стане. Нито ще изчезне плажът отпред. Това съоръжение по никакъв начин не оказва влияние на самия плаж. То е в неговия най-долен край. Шофьорският плаж е 3.5 километра, това е в най-долния му край и обхваща само 125 метра. Няма там проблем и с екологията, макар че влиза в комплекс Ропотамо, който е защитена зона по Натура 2000, защото не нарушава предмета и целите на опазване на тази защитена зона, които са публикувани и всеки може да ги прочете“, коментира Красимир Маринов. Той изтъкна, че строежът се намира в тила на плажа и „не стъпва върху плажа“.
Този казус може да се реши, без да се стига до съда. Пресилено е да се отива към събаряне, обобщи Маринов.
„Има такава практика – сградата със своето тегло като цяло да укрепва свлачище“, потвърди инж. Светлана Николчева, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Въобще не става дума за брегоукрепване, смята тя.
„Когато се изчисляват свлачищата, се изчислява свлачищна повърхнина и на тази свлачищна повърхнина може да устои една подпорна стена, някакво друго съоръжение“, отбеляза Николчева.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/eksperti-stroezhat-na-alepu-ne-okazva-vliyanie-varhu-plazha/
Коментари (0)
Добави коментар