Общински съветник от „Спаси София“ предлага премахване на безплатното паркиране за електрически автомобили

Безплатното паркиране на електрически автомобили в София е към своя край, съобщава в. „Телеграф“. Въпреки че мярката беше въведена като стимул за по-чист въздух и намаляване на въглеродните емисии, сега общинските власти изглежда са готови да се откажат от нея под претекст, че електромобилите заемат твърде много места и намаляват приходите на Центъра за градска мобилност.
„Ще се разглеждат идеи за сериозно намаляване на броя места „Служебен абонамент“, както и евентуалното отпадане на безплатното паркиране за електрически автомобили,“ казва за „Телеграф“ Гергин Борисов, общински съветник от „Спаси София“.
Борисов допълва, че при силно разделения състав на Столичния общински съвет (СОС) е трудно да се предвиди кои предложения ще преминат, но „със сигурност може да се очакват сериозни трансформации“. Според него, ако безплатното паркиране бъде премахнато, за електрическите автомобили може да се въведе по-ниска такса, „по-ниска от тази за колите с двигатели с вътрешно горене или те да бъдат изравнени“.
Това предложение идва въпреки факта, че много европейски столици продължават да предлагат стимули за електромобили. Например:
Талин (Естония): Предоставя безплатни разрешителни за паркиране на електромобили.
Копенхаген (Дания): Паркирането на обществени места е безплатно за електромобили.
Берлин и Виена: Предлагат временно безплатно паркиране за електромобили в определени зони.
В същото време, някои градове започват да преразглеждат тези привилегии. Например, Париж вече въвежда по-високи такси за паркиране на тежки превозни средства, включително електрически SUV, като част от усилията за намаляване на замърсяването.
Борисов оправдава тази потенциална промяна с аргумента, че безплатното паркиране води до „насищане на местата“ и „оставя по-малко за плащащите шофьори“. Освен това, липсата на времево ограничение стимулира собствениците на електромобили да паркират за неограничено време, често използвайки тези места като лични гаражи.
„Електромобилите не трябва да се ползват с неограничени привилегии вечно,“ смята Борисов. „Трябва да се намери баланс между насърчаването на чистия транспорт и справедливото разпределение на публичните ресурси.“
София въведе безплатното паркиране за електрически автомобили, за да стимулира купуването им и да намали замърсяването в центъра на града, но сега тази политика може да се окаже поредната жертва на бюджетните ограничения и търсенето на нови приходи.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/obshtinski-savetnik-ot-spasi-s/


