Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Увеличават се отличниците на матурите след 7 клас

Общество

Увеличават се отличниците на матурите след 7 клас

Увеличават се отличниците на матурите след 7 клас - Tribune.bg
Снимка:

По-добри са резултатите по Български език и литература

Резултатите от матурите за 7 клас са добри. Резултатите по Български език и литература са значително по-добри от тези по математика. Средният резултат по БЕЛ е 53,06т., което се равнява на оценка „добър – много добър“. За сравнение по математика средните резултатите са 33,63т и показва постижения в диапазона среден – добър. Участвалите ученици във външното оценяване през 2019 година по БЕЛ са били 55 567, а по Математика 55 474.

Данните представиха от Министерството на образованието, като подчертаха, че сравнение с други години не трябва да се прави, тъй като форматът е различен.

За пръв път тази година се провежда външно оценяване в единен формат. За да бъдат подготвени,  учениците са били обучавани по нова учебна програма. Различното тази година е това, че са въведени нов тип задачи, ориентирани към функционалната грамотност и уменията на учениците. Другото различно е разпределението на задачите и тежестта, която имат. За ефективността на изпита фактор оказва това, че учениците е трябвало да работят по всички задачи и са нямали възможността да приключат още на първия модул.  

Изводът от анализа на резултатите е, че единният изпит довежда до значително по-малко ученици, които не работят върху въпросите с отворен отговор. Този брой по БЕЛ е намалял в сравнение с 2018 година с около 8 500, а по математика – с около 3 500 ученици.

Броят на учениците със 100 т. по БЕЛ е 16, а през 2018 те са били 3.  Броят на учениците със 100 точки по математика са 141, в сравнение с 2018 година – те са били 68. За цялата страна има 1 човек, който е изкарал максимален брой точки и по двата предмета.

Училищата, които показват най-добри резултати, не са различни от предишни години. Това са МГ „Акад. К. Попов“ – Пловдив, СМГ „П.Хилиндарски“ – София, МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна, ЧОУ „Света София“, ППМГ „Гео Милев“ – Стара Загора.

Резултатите по БЕЛ показват, че учениците най-успешно се справят с намиране на информация в текст (първите 5 въпроса), лексикология и разпознаване на факти от художествен текст. Средния брой точки на последния въпрос, който е за интерпретиране на текст, е 20 точки от общо 35. Учениците се затрудняват да отговарят на въпроси, свързани с граматиката, синтактични синонимия, тълкувания на текст и възпроизвеждане на информация. Експертът Александър Трингов отбеляза, че учениците са обучавани по нова и по-лека програма, но все пак изпитват затруднение на задачите, на които трябва да покажат умения, а не просто знания.

Резултатите по математика анализира Маня Манева, която отбеляза, че има различна постижимост на отворените въпроси. Учениците се справят по-добре с алгебра, а на геометрия показват по-ниски резултати.

„Ясно е, че системата не е започнала да работи по-различно. Ясно е, че новите учебни програми не са дали драматични разлики в резултатите. Проблемите са ясни, те не са от днес. Имаме проблем очевидно с резултатите по математика. Той е от много години. Дължи се на външни и вътрешни фактори за системата. Външните са свързани с различното поколение деца, на които много по-трудно се провокира вниманието и интересът за учене, много по-трудно успяват да се мотивират и концентрират да учат, особено математика и природни науки. Вътрешните са, че се нуждаем от по-мотивирани учители, повече методическа подкрепа от регионални управления, повече връзка между училищата и между учители. Трябва заедно да насочим системата към това да дава функционална грамотност и умения“, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.

 

Десислава Витанска


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети