Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. Бабикян и Добри Божилов - бащите на сайтовете informiran.net, 4udoslav, gudelnews и Вале Нюз

Политика

Бабикян и Добри Божилов - бащите на сайтовете informiran.net, 4udoslav, gudelnews и Вале Нюз

Снимка:

С „фалшиви новини“ informiran.net и Вале Нюз бяха в основата на скандал миналата седмица

Арман Бабикян и Добри Божилов стоят зад сайтовете за фалшиви новини - 4udoslav.writeas.com gudelnews.com и Вале Нюз. Политическият пиар и писателят са регистрирали домейните за интернет страниците и ги плащат до днес. Това показа проверка на “24 часа” в компания, която продава имена и място за сайтове.

informiran.net и Вале Нюз бяха в основата на скандал в парламента миналата седмица

Тогава червеният депутат Филип Попов пусна сигнал в КПКОНПИ по дописки в тях. “Информацията” беше, че колегите му Десислава Атанасова, Делян Добрев, Красимир Велчев и вече бившият народен представител Антон Тодоров са получили жилища и офиси в комплекс “Царско село” и на други места в столицата. Попов призова комисията да провери случая. Това породи дебат дали Филип Попов може да чете. Причината е, че Вале Нюз, който по данни на вестника и службите е на Божилов, се рекламира като сайт за фалшиви новини. “Издание за фалшиви новини и абсолютни измислици. Не вярвайте. Това не е истина” е девизът на сайта. Той препечатва статията от друг сайт, за който се знае, че е на Арман Бабикян - 4udoslav.

“Да разгромим корумпираната власт със слово (не непременно с истини)” е веруюто на блога.

Статията е препечатана и в informiran.net, който излъга за “гръцкия остров” на премиера Бойко Борисов и сам уточнява, че не проверява информациите си: “Екипът не разполага с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията, и не гарантира истинността ѝ”, пише сайтът.

Арман Бабикян е запазил домейна му в компания за хостинг. “Аз нямам сайтове”, заяви Бабикян пред изданието. Справката от хостинг провайдъра му го опровергава.

Данните бяха предоставени на репортер на вестника след негова молба като студент по журналистика във връзка с разработка за проверяване на източниците на информация.
informiran.net е регистриран в българска хостинг компания на 21 март 2016 г.

Последната промяна е от 16 ноември т.г. Платено е да остане онлайн до 21 март 2019 г. През всичките години на съществуването си домейнът се плаща от Бабикян и е на негово име, показват данните.

След няколко проверки на т.нар сорс код на страницата се оказа, че дописките се пишат от лице с никнейм MIvanov. Човекът се казва Мартин, твърдят хора, които са правили опити да рекламират в сайта и са получили мейл от него. informiran.net предлага реклама, но не пише коя е фирмата зад него. Всички дописки са подписани от Мартин Иванов.

За разлика от Бабикян Божилов не крие, че има сайт за фалшиви новини

Негов е gudelnews.com. Сайтът е сред най-популярните за новини менте у нас. Той дори си е написал и на английски, че нищо от съдържанието му не е вярно.

За разлика от всички други фейк сайтове този има секция “За нас”. Божилов се подписва с истинското си име под всеки текст. Фирмата зад сайта му е “Левкойн”. Той обаче отрича да е собственик на Вале Нюз. И двата сайта са направени на блог платформата на гугъл. Минути след като изданието го търси, Вале Нюз изчезна от интернет пространството.

Друг герой с няколко фейк сайта е Илиян Атанасов. Пловдивчанинът държи naroden-glas.eu и svoboden-narod.eu. Те се водят на фирмата му “Сиктер фарма”. Регистрирани са на адреси в града под тепетата. Последната “новина” на сайта твърди, че премиерът тайно разпродава българска земя на араби.

Bultimes.com е на Крум Фильовски, показа проверка на “24 часа”. Официално собственик на сайта е фирмата му “ВИП Кетъринг Къмпани” ЕООД. Тя е с предмет на дейност търговия на дребно с хляб и хлебни изделия. Активна е от 2008 г.

Skandalno.net се свързва с Пею Благов. budnaera.com е записан на името на Адриан Антонов, който живее в Аръндел, Австралия. На хоста на сайта има още 17 медии менте.
Общото между всички тези издания е липсата на домейн .bg. Всеки може да провери кой плаща за тях на сайта register.bg

Преди няколко месеца това можеше да стане за други страници в няколко сайта, но заради GDPR сега информациите са скрити.

Друга обща черта на сайтовете е лявата им ориентация

“Появиха се по време на протестите срещу правителството на Орешарски през 2013 г. Всички защитаваха кабинета”, казва запознат със задкулисните политически интриги.

От сайтовете с разширение .bg най-известен е bradvа.bg. Той е собственост на търговското дружество “Новуз Медия” ООД (с предишно име “Акваголд” ЕООД). Има трима съдружници. С най-голям дял е управителят Борислав Сретков. От последния отчет става ясно, че работи на загуба. Компанията плаща за здравно осигуряване само на един служител.

Всички сайтове за фалшиви новини поддържат профили във фейсбук, където бързо се разпространяват от лаици. Администраторите са скрити, а имената им дори не са близо до това на сайта.

Така например informiran.net е свързан с фейсбук страницата “Новини от България и света”. Тя има 127 хил. харесвания, а повечето потребители, които са я харесали, са с профили менте.

“Няма как да ги спрем. Фейкнюз не е престъпление, трябва да ги подведем за измама, и то ако докажем облага. Другият изход е за всяване на паника”, казаха прокурори. Те са за промени в Наказателния кодекс, които да криминализират фалшивите новини.  

 

 

 

 

 

 


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Мнения

виж още

Мрежата

виж още

Хороскоп

архив