Как изчегъртаха решенията на Борислав Сандов
Законови пречки изчегъртаха две от последните решения на вече бившия екоминистър Борислав Сандов.
Административният съд в Стара Загора отмени заповедта му за затваряне на ТЕЦ „Брикел” по смисъла на допълнителните разпоредби от Закона за енергетиката.
В мотивите се посочва, че централата е част от критичната инфраструктура и от електроенергийната система на страната и дейността ѝ е свързана с поддържането на жизнено важни обществени функции. В предприятието работят близо 1300 души, спирането на производствената дейност лишава от трудови възнаграждения стотици работници и служители, и от издръжка на техните семейства.
Дружеството ще понесе значителни имуществени вреди в резултат от прекратяване експлоатацията на инсталацията и следващото от нея неизпълнение на сключените договори, се казва още в съдебния акт.
Принудителното спиране на ТЕЦ-а от тогавашната власт стана на 29 юли, след специален брифинг ден по-рано. На него Сандов оповести, че в дружеството били констатирани „умопомрачаващи нарушения”. От „Брикел” реагираха като заведоха дело за клевета и определиха изявлението като откровени лъжи.
„Ябълка на раздора” се оказа и строежът на АМ „Струма“, която бившият екоминистър спря за „довиждане”. Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви, че ще обжалва решенията на Сандов, които той обоснова с писмо от Европейската комисия. Писмото е получено на 27 юли и в него се посочва, че Европа очаква от българското правителство нова оценка на въздействие за околната среда (ОВОС) и такава за съвместимост с „Натура 2000“ на Лот 3.2 от АМ „Срума“ – между Симитли и Кресна. Досегашният екоминистър и неговият съветник изразиха убеждение, че ако тръгне строителство без тези оценки, страната ни няма да получи пари за проекта.
В писмена позиция от АПИ казват, че ще обжалват решенията и в същото време признават изискванията на Европа.
„За да се направи тази допълнителна оценка целите на двете защитени зони, засегнати от проекта, трябва да се определят и приемат от МОСВ. За съжаление повече от две години те не са одобрени от екоминистерството и това възпрепятства АПИ да направи допълнителен анализ, за да се отговори на препоръките на ЕК“, гласи позицията на АПИ. Сандов уточни, че преди седмица от екоминистерството са разработени въпросните цели за опазването на видове в района на Кресна и са публикувани за обсъждане.
Как ще се развият двете изчегъртани решения на бившия министър предстои да разберем. Едно е сигурно – намалява вероятността АМ „Струма” да бъде завършена в следващия програмен период до 2027 година. А до тогава можем само да се надяваме, че статистиката с пътни инциденти от опасния район ще бъде по-малка.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/kak-na-sandov-mu-izchegartaha-resheniyata/