Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Закон и ред
  3. Служителите на спецпрокуратурите излизат на мълчалив протест

Закон и ред

Служителите на спецпрокуратурите излизат на мълчалив протест

Служителите на спецпрокуратурите излизат на мълчалив протест - Tribune.bg
Снимка:

Налице е недопустим политически натиск върху съдебната власт, посочват магистратите

Не искаме да вярваме, но допускаме, че целта е отнемането на функционалния ни имунитет. Ние, магистратите и служителите от Специализирана прокуратура и Апелативна специализирана прокуратура, ще изразим нашата позиция чрез мълчание пред сградите на Съдебните палати. Това се казва в декларация на прокурорите, следователите и служителите в Апелативна специализирана прокуратура и Специализирана прокуратура във връзка с направените преди дни предложения за изменения в НПК и ЗСВ, които в голямата си част противоречат на Конституцията на Република България.

Това е така, защото Конституционният съд вече имаше възможността и се е произнесе по въпросите налице ли е равенство и тъждественост между „специализиран“ и „извънреден“ орган на съдебна власт, както и между „редовен“ и „извънреден“. Ако сме правова и конституционна държава, не би следвало в настоящия момент темата за извънредността на „спецмагистратурите“ да се повдига отново, посочват магистратите.

Магистрати и служители от Софийския апелативен район също изразяват несъгласие срещу посегателството върху независимостта на съдебната власт.

Магистрати и служители от района на Апелативна прокуратура – София, чрез мълчаливо несъгласие, ще изразят своята позиция срещу посегателството върху независимостта на съдебната власт, пред сградите на прокуратурите, посочиха те.

И допълват:“ Длъжни сме да реагираме, когато е налице недопустим политически натиск върху независимата съдебна власт и принципа за разделение на властите. Считаме, че опитите чрез спешно лобистко „законодателство“ да бъдат унищожени най-ефективните структури за борба с организираната престъпност, корупцията и престъпленията по Глава I от Наказателния кодекс не са в интерес на българските граждани и общество. Категорично заявяваме, че прокуратурата следва да бъде част от съдебната власт, което гарантира нейната независимост.“

Ръководството на Прокуратурата на Република България подкрепя протеста на прокурорите, следователите и съдебните служители в цялата страна.

Като всеки български гражданин, най-вече ние, сме длъжни да реагираме, когато е налице недопустим политически натиск върху независимата на съдебна власт и нарушаване на принципа за разделение на властите. Това са едни от основните ценности, върху които е изграден Европейския съюз, а и всяка демократична държава. Това се казва в позиция на Ръководството на Прокуратурата на Република България във връзка с протестните действия на прокурори, следователи и съдебни служители.

Смятаме, че опитите чрез спешно лобистко "законодателство" да бъдат унищожени най-ефективните и ефикасни структури за борба с организираната престъпност, корупцията и престъпленията по грава I от НК (основно шпионаж и тероризъм) не е в интерес на българските граждани и общество. Идеите за изваждане на прокуратурата от съдебната власт и възстановяване на т.нар. Живкова конституция от 1971 година могат да бъдат в интерес само и единствено на обвиняеми и подсъдими лица със сериозен финансов ресурс придобит по престъпен начин, а вероятно и на чужди национални интереси.

Прокуратурата на Република България ще уведоми европейските институции за опасността от нарушаване на върховенството на правото в Република България и реалната угроза от заличаване на постигнатия от страната ни напредък в областта на правосъдието и вътрешен ред.

Ето какво още посочват в декларация на прокурорите, следователите и служителите в Апелативна специализирана прокуратура и Специализирана прокуратура:

Ако сме правова държава, не би следвало без какъвто и да било сравнителен анализ да се мотивира извод за липса на резултатност от правоприлагането на специализираните органи на съдебна власт.

Ако сме Европейска държава, не би следвало току що транспонирани европейски правни норми и директиви да бъдат фактически бързо дерогирани в съмнителна обстановка. Та нали в резултат именно на успешното затваряне на Глава 24 от преговорите за приемането ни в Европейския съюз през октомври 2004 г. - “Правосъдие и вътрешен ред“, България остана обект на мониторинг от страна на европейските институции в четири сфери, една от които бе създаването на независима, надеждна и ефикасна съдебна система. Защо се забравиха мотивите на законодателя, наложили създаването на специализирани структури през 2011 г. и поетият ангажимент за създаване на независима и ефикасна съдебна система. Достатъчно дълъг период от време ли са 9 години, че да се направи кардинален извод за ефикасността на „спецправосъдието“.

При осъществяване на функциите и задълженията си всички прокурори от Специализирана прокуратура и Апелативна специализирана прокуратура се ръководят единствено и само от закона и вътрешното си убеждение. Структурно не е предвидена и не съществува специализирана касационна инстанция. При това положение, дали желанието на политиците за закриване на специализираните органи на съдебна власт не се дължи именно на резултатите от нашата работа? При липсата на аргументи в обратна посока, както и при обективно съществуващото високо признание от страна на международните партньори, дали този спонтанен порив не е директна намеса в работата на независимата съдебна власт? Дали не обслужва чужди интереси или такива на организирани престъпни групи?

Дали българското общество ще получи отговор на тези въпроси?

Припомняме, че задачата на съдебната власт е да решава правните спорове и да „раздава право“, съгласно действащите в страната закони. Законодателството (чл. 10, ал. 1 от ЗСВ) предвижда като правило, че съдебното производство по наказателни дела е триинстанционно- първоинстанционно, въззивно и касационно, освен ако в закон не е предвидено друго. Според разпоредбата на чл.143 от ЗСВ всички актове и действия на прокурора могат да бъдат обжалвани непосредствено пред по-горестоящата прокуратура, освен ако подлежат на съдебен контрол. По- горестоящият по длъжност прокурор може да извършва действия, включени в компетентността на подчинените му прокурори, писмено да спира и да отменя разпорежданията им в определените със закон случаи. Писмените разпореждания на съответния горестоящ по длъжност прокурор са задължителни за подчинените му прокурори. Всички магистрати разполагат с т.нар. функционална независимост, произтичаща от чл.117 на Конституцията. Тази предметна/функционална независимост не е привилегия, а последица от конституционното разделение на властите. Тя е предпоставка, обоснована с природата на основните функции на съдебната власт и потребността от отделянето й от другите власти. Предпоставка е за установяване на правото в конкретния случай, което се дължи на истината и справедливостта.

Независимостта е принцип на правовата държава. Магистратите разполагат с функционален имунитет, предназначен да гарантира единствено условията за свободно от натиск решаване на делата и преписките, като функционалният имунитет гарантира тяхната независимост при извършване на служебните им действия. Прокурорът е политически неутрален. Взема решенията си по вътрешно убеждение и на база събрани доказателства в хода на обективно, пълно и всестранно разследване.

Не искаме да вярваме, но допускаме, че целта е отнемането на функционалния ни имунитет.

Ние, магистратите и служителите от Специализирана прокуратура и Апелативна специализирана прокуратура, ще изразим нашата позиция чрез мълчание пред сградите на Съдебните палати.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

Правилно ли е решението за отпускане на великденски добавки за най-бедните пенсионери?
Покажи резултати Скрий резултати