Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Студен мир след Студената война. Вече тридесет години

Мнения

Студен мир след Студената война. Вече тридесет години

Студен мир след Студената война. Вече тридесет години - Tribune.bg

Димитър Стоянов, коментар специално за Tribune.bg

В края на 2021 г. ще се навършат тридесет години от едно от най-знаменателните събития в новата световна история – разпада на Съветския съюз, който постави фактическия край на Студената война и двуполюсния свят. „Парадът на независимостите“ от 1991 г. завърши с подписването на Беловежкото съглашение между Елцин, Шушкевич и Кравчук и окончателното разделяне на 15-те републики, заели бъдещото постсъветско пространство. В следващите десетилетия то се превърна в център на нестабилност на фона на конфликтите в Централна Азия, Кавказ, Приднестровието и Украйна, докато най-голямата част от легитимността на бившия Съветски съюз, ядреният му арсенал и мястото в Съвета за сигурност на ООН преминаха към Руската федерация.

Трите десетилетия след разпада на СССР бяха белязани с множество различни подходи на американските администрации при Клинтън, Буш-младши, Обама, Тръмп и към днешна дата Байдън да изградят отношения с една променяща се Русия, но имаща амбиция да бъде глобален фактор в международните отношения. Най-точното понятие за това е може би даденото в изследването „Strategic Landpower and a Resurgent Russia: an Operational Approach to Deterrence”, изготвено от Института за стратегически изследвания (SSI) към Колежа на армията на САЩ – “resurgent Russia”.

Възраждаща се, въздигаща се, активизраща се, контраатакуваща Русия. Контектът, в който то се използва е, за да опише цялостната политическа, икономическа и военна картина на завръщането на Русия като активен играч на международната сцена за първи път толкова трайно след рухването на СССР и тежките вътрешни проблеми на страната от 90-те години.

Едва ли би било грешно да се каже, че отношенията на Съединените щати с Русия са в най-ниската си точка от времето на Леонид Брежнев насам. Вероятно от началото на съветската инвазия в Афганистан. Петте американски администрации от 1991 г. насам са опитали различни подходи, включващи както помирение и затопляне, така и ескалация на отношенията с цел да се контрират руските външнополитически авантюри. Но основополагащият въпрос „защо стигнахме дотук“ не би могъл да получи своя отговор без да се проучи подхода и целта на руската външна политика, за който може да се заяви, че не е нито хаотичен, нито спонтанен.

Той има едновременно стратегическа последователност и идеологически елементи по смисъла на доктрина. Ако разгърнем картата на света ще видим, че руското присъствие на международната сцена е свързано с присъединяването на Крим, войната в Източна Украйна, атаката в Солсбъри срещу Скрипал, военните интервенции в Сирия и Либия, намесата в чуждестранни избори и серия от хакерски атаки, изпращането на стратегически бомбардировачи във Венецуела, сключването на договори за военни доставки с 21 африкански държави и според изтекли документи – преговори за руски военни бази в шест африкански държави, сред които ЦАР, Мали, Буркина Фасо, Мавритания, Чад и Египет. Руската федерация поддържа близки търговски и политически връзки с Китай, Иран, Аржентина и Бразилия.

Една обща оценка на тази реалност е дадена в доклада на Комитета по разузнаване и сигурност на британския парламент от 21 юни 2020 г. Според неговите констатации Русия е „едновременно силна и слаба“ – тя е ядрена сила с космическо присъствие и място в Съвета за сигурност на ООН, но с малко население в сравнение в това на Запада, липса на дългосрочни партньори и културно влияние извън сферата на бившия СССР, липса на силни демократични институции и върховенство на правото и слаба икономика. В същото време Русия може да отдели непропорционално големи и силни ресурси спрямо своята икономика в посока въоръжение и служби за сигурност, а липсата на контрол между властите в западния смисъл на това понятие позволява на руското разузнаване да действа бързо. Сливането на бизнес и държава от своя страна позволява единството на икономическа и военна сила, а последните години показват и значими руски способности за водене на кибервойна. Разбира се, възниква въпросът – каква точно цел има Русия? Глобална заявка или по-скоро експлоатиране на политически вакууми и слабости на външната политика на западните демокрации, който през един своеобразен „руски авантюризъм“ да утвърди влияние?

Както бе посочено по-горе подходът определено е стратегически и доктринерен и няма характер на спорадични действия. Основната цел на дългосрочната руска външнополитическа доктрина носи в себе си идеята на Евгений Примаков – Русия се стреми към многополюсен свят, един глобален „концерт на силите“, който да балансира еднополюсната сила на Съединените щати. А идеята за могъща континентална държава е дълбоко залегнала в руската политическа психология от векове. В същото време Русия не е достатъчно силна, за да се наложи като противоположен полюс, но в дългосрочен план тя може да вложи достатъчно ресурси, за да създаде условията за международна многополюсност. Тази доктрина има своята чисто оперативен елемент, който може да се открои най-ясно в една реч на армейски генерал Валерий Герасимов, началник генералния щаб на руската армия, произнесена пред Военната академия на Ген. Щаба. Основополагащ момент в нея е т.н. „стратегия на ограничените действия“ извън пределите на Руската федерация. На базата на сирийския опит са направени изводи, които да обосноват стратегията в достатъчно широката посока – от подготовката за водене на съвременна война извън руските граници чрез мобилни специализирани войски, през информационната и кибервойната, до увеличаването на цялостната армейска боеспособност.

Двата елемента се допълват – Герасимов и Примаков. И Русия може да отдели непропорционално голям ресурс за тяхното осъществяване на фона способностите на собственото си национално стопанство, както и да се стреми да интегрира в тази доктрина държави, които имат антиамерикански позиции като Китай и Иран. Осъществяването на идеята за многополюсен план в дългосрочен план до голяма степен зависи и от самите Съединени щати и доколко те биха били способни да поддържат глобалното си първенство. Практиката показва, че руските „ограничени действия“ се проявяват именно там, където американската дипломация е оставила политически вакуум – там и руската външна политика е особено активна, независимо дали става дума за Латинска Америка, Близкия изток или Балканите. А Студената война не е приключила, а се е трансформирала – в студен мир. Вече тридесет години.

***

Димитър Стоянов е юрист, специализиращ в областта на конституционното право и административното право и процес. В периода 2017-2021 г. е експерт в тази област към политическия кабинет на вицепремиера по правосъдната реформа.

Автор е на публикации по правна, историческа и външнополитическа тематика.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети