Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Последният собственик на самолета-беглец: Продадох го на румънци или украинци

Общество

Последният собственик на самолета-беглец: Продадох го на румънци или украинци

Последният собственик на самолета-беглец: Продадох го на румънци или украинци - Tribune.bg
Снимка:

72-годишният мъж е ас на литовската авиация, завършил е Московското авиационно училище, бил е командир на ескадрила в Панежевис

Шестместният самолет „Пайпър“, който в сряда смути противовъздушните отбрани на шест натовски държави и прелетя и над част от Сърбия, е бил продаден на фирма, най-вероятно със седалище в София, само дни по-рано в събота. Това заяви пред OFFNews последният официален собственик на 60-годишния Piper PA-23-250 Aztec Брониус Заронскис от Литва.

72-годишният мъж е ас на литовската авиация, завършил е Московското авиационно училище, бил е командир на ескадрила в Панежевис, а след напускането на армията е председател на местния авиационен спортен клуб. По време на събитията във Вилнюс през 1991 година организира спасяването на авиационната техника на клуба от съветската армия и участва в съпротивата на литовците срещу съветската армия, като заедно с младежи от клуба и граждани на Панежевис осъществява подслушване на радиочестотите и движението на съветските сили в областта. Сега се занимава с транспортен бизнес. Може да бъде видян с военна униформа с много награди и три звезди, обръщат се към него като към капитан от авиацията.

 „А аз откъде да знам? Купиха го от мен… хора, а къде са полетели, не знам“, заявява  Заронскис в отговор на въпрос как самолетът му се  е оказал изведнъж в България след зрелищен полет през цяла Източна Европа, небето на шест натовски държави и Сърбия.

Той уточнява, че е продал самолета в събота.

Според него купувачите не са били българи, а по скоро от Румъния или Украйна.

Последният официален собственик на самолета твърди още, че не знае имената им.

Той обаче е разбрал какво се е случило след продажбата.

Самолетът е произведен през 1962 година и е на 60 години. Той  е бил дерегистриран като въздухоплавателно средство, които означава, че на практика не би трябвало да лети.

„Да, бях дал заявка да го дерегистрират. Да го задраскат. Но доколкото беше заложен в банка като обезпечение по кредит, някога много отдавна, сега отидох в банката, дадоха ми справка да свалим ипотеката, отидох при нотариус, но там има големи опашки, много се чака, сега чакам да ми свалят ипотеката. След 20 юни ще го свалят от ипотеката“, обяснява литвиецът.

Попитан в такъв случай без регистрация има ли право да лети самолетът, той отговаря така:

„Ами, имаше си право да лети, само че трябваше да се възстанови регистрацията му, да се вземе разрешение от администрацията на гражданската авиация“.

Бившият командир уверява, че самолетът е бил изправен от техническа гледна точка и проверен.

По думите му фирмата, на чието име е закупен е от София. Той твърди, че всичко е оформено законно. Има договор и протокол за предаване.

До момента никой от българските власти не е търсил Заронскис.

„Не, не. Казват тука едва ли не… Това не е престъпление. Вие какво? Прелетели - прелетели. Те, като гледам, порядъчно са прелетели, според мен, само дето не са имали, не са получили план за полет, разрешение“, казва той.

Заронскис не смята, че НАТО е трябвало да предприеме нещо при така стеклите се обстоятелства.

„Те нали виждат, че лети цивилен самолет, малко самолетче. Това е проблем на бюрокрацията повече. Да се оформи полетът. Ако трябва да чакат да вземат оформление, месец няма да им стигне“, казва той.

По повод това, че летците са изоставили самолета и са избягали бившият военен коментира следното:

„Не знам защо са кацнали там и какво се е случило. Възможно е нещо да се е случило. Не бих казал, че са го захвърлили. Кацнали са нормално, сложили са след това чехола, калъфа, правилно са направили всичко. А какво да правят и да седят до самолета? Отишли са някъде. По работа сигурно“.

Заронскис споделя още, че един от хората, които са закупили самолета е бил на около 50-годишна възраст, летец.

„Говорихме малко, казаха, че той е летял вече на такъв самолет. Или е имал. Не знам точно“, казва той.


Етикети НАТО, самолет

Топ новини

виж още
Актуална тема