Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Шефът на „Метрополитен“: Целта е метрото да стигне до Студентски град, Симеоновския лифт и по Цариградско шосе

Общество

Шефът на „Метрополитен“: Целта е метрото да стигне до Студентски град, Симеоновския лифт и по Цариградско шосе

Шефът на Метрополитен: Целта е метрото да стигне до Студентски град, Симеоновския лифт и по Цариградско шосе - Tribune.bg
Снимка:

Новите метровлакове – автоматични, безопасни и без нужда от машинист

Изпълнителният директор на „Метрополитен“ проф. д-р. инж. Стоян Братоев с ексклузивно интервю за Tribune.bg.

Проф. Братоев,  как върви строежът на третата линия на метрото?

- Третата метролиния е разделена на четири етапа. В момента изпълняваме Етап 1 и Етап 2 от проекта. Централният участък от 8 км на новата Линия 3 вече е изграден на 83%. Той  има 8 станции и обхваща трасето от бул. „Владимир Вазов” през Орлов мост – Попа – НДК – бул. „България” до кв. „Красно село”.

Вторият етап на проекта е с изпълнение на дейностите от 53%. Той стартира през май 2017 г. и предвижда изграждането на  4 станции и трасе от 4 км през жк „Овча купел” до ж.п. линията София - Перник в долната част на кв. „Горна баня”.

Със своите 12 станции и трасе от 12 км. Линия 3 ще свърже кварталите „Хаджи Димитър“ с „Овча купел“ и „Горна баня“. Новото метротрасе ще е изцяло готово през пролетта на 2020 г. То обаче ще бъде пускано на етапи, тъй като строителството започна по различно време.

Кога се очаква да бъдат пуснати първите станции от третия лъч, ще бъдат ли спазени обявените срокове?

- Условията на работа при третия лъч на метрото са доста тежки, но все пак се работи по план. Централният участък трябва да бъде готов и пуснат в срок до края на 2019 г. Първият пусков етап през октомври ще включва 5 метроспирки – „Красно село“, бул. „България“, „Медицински университет“, „НДК“ и  „Патриарх Евтимий“. До края на годината трябва да пуснем в експлоатация и другите три станции -  „Орлов мост“ , „Театрална” и „Хаджи Димитър” на бул. „Владимир Вазов“.

Готовият тунел на метрото при Медицинския университетГотовият тунел на метрото при Медицинския университет

За пролетта на 2020 г. е планирано пускането на последните 4 станции на линията - от „Красно село“ до околовръстния път при кварталите „Овча купел“ и „Горна баня“. Там ще има и малка жп гара за пътуващите с влака по линията София – Перник, за да може и те да ползват метрото. С него живеещите в „Овча купел“ ще стигат до центъра за 12 минути.

През лятото ще приключат довършителните работи по метростанциите и едновременно с това по готовия релсов път – от депото в „Красно село” до станцията на бул. „България”, ще започнат изпитанията на трасето. Тестовете ще се правят на части, като първите са планирани за март. Релсовият път в целия участък ще е готов през април. Монтажни работи по оборудването и системите на управление са изпълнени на 65%.

Вече над 5 км тунел е изградила тунелопробивната машина, която в момента се намира в участъка от Орлов мост до МГТ „Зад канала”. Това е последното трасе, което  трябва да преодолее. Между 15 и 20 метра на ден преминава машината. Според графика тя трябва да слезе на станцията при Малък градски театър „Зад канала“ през февруари и да освободи пероните за работа по вътрешните конструкции и довършителни дейности. По първите станции, през които мина – на пазара при „Красно село“ и на бул. „България“, вече е започнато архитектурното оформление.

Графикът за завършване на работата ѝ е февруари, когато  ще бъде извадена на повърхността при станция „Театрална”, след което ще започнем усилена, почти 24-часова работа, за да се изпълни строителството в срок. С новата линия метрото ще достигне 52 км и ще има 47 станции. Според прогнозните данни цялата трета линия ще обслужва 170 000 пътници на ден, а 12-те станции, които се строят в момента, ще ползват 130 000 души дневно. Сега всеки ден с метрото пътуват по 340 000 - 350 000 души.

Метростанцията на Летище Метростанцията на Летище "София"

Кои са следващите квартали, които ще се сдобият с подземен транспорт и кога ще се случи?

- Третият и четвъртият етап на проекта за Линия 3 ще се реализират през следващия програмен период. Предстои стартът на строителството на още 3 станции по бул. „Владимир Вазов“ – „Ст. Георги Аспарухов”, „Мизия” и „Владимир Вазов”. В рамките на два месеца ще имаме готов идеен проект и при наличие на средства веднага можем да стартираме тръжна процедура за тях.

В източна посока сме предвидили отклонение на Линия 3 към кв. „Гео Милев” – ж.к. „Слатина” и бул. „Цариградско шосе”. Трасето ще е дълго 6 км. Първата спирка ще е до „Румънското посолство“, втората  на ул. „Николай Коперник“, третата  на пазара на „Слатина“, четвъртата излиза на трасето под зала „Арена Армеец“, петата  е на „Арена Армеец“. От едната страна ще обслужва залата, от другата страна един от входовете на „София Тех парк“. Метрото след това тръгва успоредно на „Цариградско шосе“, без да го пресича до „Mr. Bricolage“.

Плановете ни включват да изчакаме следващия програмен период, тъй като отново ще трябва да се строи с тунелопробивна машина. Улица „Гео Милев“ е много тясна и няма как да се използва друга технология. За тези спирки също сме възложили направата на идеен проект, на базата на който да се проведе търга. Строителството на спирките в „Гео Милев“ и „Слатина“ ще отнеме около 4 години. Ако предположим, че стартираме до края на 2021 г. до края на 2025 г. е съвсем логично да бъде изпълнен графикът.

Експертният съвет на общината одобри трасе за разширение на Линия 1 и в западна посока. По продължението на бул. „Царица Йоанна – от МС „Люлин” до бул. „Добринова скала” и околовръстен път има предвидено разширение с участък с дължина 1,8 км и 2 метростанции. Изготвеният транспортен модел, направените проучвания и анкети показват прогнозно максимално натоварване от 26 хил. пътника в едно направление.

В Източна посока също има предвидено разширение от 1,8 км и 2 спирки. Идеята е първата линия на метрото да продължи от Бизнес парка и да стигне до околовръстното шосе при „Икеа“, а там да има обща спирка със Симеоновския лифт. Така тази линия ще обслужва кв. „Младост 4” и ще осигури връзка с планината. Решението бе взето от Столичния общинския съвет на заседанието на 22 ноември.

То обаче ще бъде предвидено в промените в Общия градоустройствен план, които касаят бъдещите разклонения на метролиниите. Две години бяха водени преговори със собствениците на имотите, през които да премине лифтът, за да стигне до метроспирката. Общината получи безвъзмездно и безсрочно право на преминаване през 11 декара - 390 кв.м частни терени, собственост на три дружества. За разширенията в източна и западна посока на Линия 1 в момента няма осигурено финансиране, но проектите са готови.

Имаме планове за разширения и на Линия 2. След разгледани 4 предложения е приет  варианта за ново трасе в южна посока след МС „Витоша” към Студентски град. Трасето ще е с дължина 5 км, ще има 5 спирки и ще свързва кварталите „Лозенец” и Студентски град. Максималното натоварване на отклонението към Студентски град генерира прогнозен пътникопоток около 40 хил. пътника дневно. Има предвидено продължение на Линия 2 и под бул. „Черни връх” с 2 метростанции и дължина около 2 км. То е безалтернативно и при осигуряване на финансиране следва да се изгради.

Разкажете ни за новите високотехнологични влакчета, които трябва да влязат в употреба до пролетта на 2019 г. Те имат опция да се движат без машинист. Какви са плюсовете от това, приложимо ли е за нашите условия?

- 14 чисто нови метровлакове вече чакат в депото в „Красна поляна” завършването на третата линия. До края на пролетта и последните 6 трябва да пристигнат в София. Въпреки че са напълно автоматични и могат да се движат сами, на първо време ще се управляват от машинисти. Човешкият фактор обаче е максимално ограничен за повече безопасност.

Новите метровлаковеНовите метровлакове

За отклонението към „Слатина“ ще ни трябват още 10 влака. Разполагаме с опция в договора със Siemens, която ни позволява да възложим произвеждането на още 10 мотриси на същата цена. Така ще обезпечим цялата трета метролиния, която ще има нужда от общо 30 влака.  Линията не е и съвместима с първия и втория лъч заради вратите за сигурност и системите за управление. От гледна точка на безопасност тези системи ще ни позволят при нужда да се намали интервалът на влаковете до минута и половина. На две от станциите през които първо мина тунелопробивната машина – „Красно село“ и бул. „България“, вече монтираме вратите за сигурност.

Има ли нещо любопитно около новите станции, как ще изглеждат те?

- Три от станциите са напреднали в строителството си –  с 90% изпълнение е МС „България” (на  кръстовището на булевардите „България“ и „Гешов“), с 85% изпълнение е МС „Медицински университет” (до Александровска болница и Медицинска академия), а с 81% изпълнение е МС „Красно село” (до пазара на „Красно село“).  Там вече са положени релсите и контактните кабели. Монтират се ескалатори, работи се по настилките и стените на пероните.

Ще продължим наложената от нас вече тенденция станциите да са с впечатляващ дизайн и да са на нивото на най-красивите в Европа. Държим много на материалите, които се използват. Както и при другите две линии, по някои от станциите ще има детайл в архитектурното им оформление, свързан с името и мястото.  Така ще е на Орлов мост, а при Малък градски театър „Зад канала“ тя ще носи името „Театрална“ заради театрите наоколо. Станцията на бул. „България“ пък ще е решена в цветовете на трикольора – бяло, зелено и червено, а оригинални български килими и шевици ще посрещат пътниците на „Патриарх Евтимий”.

 

Двете най-дълбоки станции по линията ще са при Орлов мост и при НДК. Причината е, че там третата линия ще се размине с другите две. При Орлов мост тя минава под първата линия и дъното на станцията е на 28 м. дълбочина, а перонът – на 26 м. под земята. По движещата се пътека на първата линия ще става връзката с третата. Там от метрото ще може да се излиза директно до езерото „Ариана“ и „Царевец“ от другата страна. При НДК пък третата линия минава под втората и станцията е на 24 м дълбочина.

Какви бяха основните трудности и предизвикателства, с които се сблъскахте през всички етапи на изграждането на метрото?

-  Част от основните предизвикателства са изключително сложните геоложки условия в София. Половината от трасето на централния участък на третата линия минава под нивото на подземните води и под коритата на реки. Това не оскъпява строежа, защото тунелопробивната машина е специално пригодена за работа при по-трудни условия. Необходимо е и поставянето на по-солидна хидроизолация на тунелите и станциите. Трасето на метрото между Орлов мост и кв. „Хаджи Димитър“ се движи под Перловската река.

То пресича Боянската река точно при двуетажното кръстовище на булевардите „Гоце Делчев“ и „Цар Борис Трети“. От Красно село до спирката на бул. „България“ трасето на метрото върви под Боянската река. Заради водата, която извира от стените,  подбрахме специален тип пробивна машина, която създава противоналягане, докато копае. При влизането на тунелопробивната машина в станция „Красно село” пък се наложи 4 пъти да сменим резците ѝ, при условие, че нормалната им подмяна трябва да става веднъж при влизане в станция.

Станцията на бул. Станцията на бул. "България" в процес на строеж

Причината за това бе абразивният пясък от Перловската река, който увреждаше режещите инструменти на машината и буквално изяждаше резците ѝ. Една подмяна отнема 5-6 дни. В един участък пък се наложи да се използват тежководолази, които да влязат в забойната камера на машината. Трябваше да се подаде специален разтвор, чието налягане е по-голямо от това на почвата, за да няма слягане. Двама души изкараха специален курс, за да се справят успешно с това предизвикателство.

Създадохме необходимата организация така, че строителството на метрото да не затруднява трафика в София. Третата линия пресича първата на Орлов мост и сегашният пешеходен подлез ще бъде преходен за двете станции. Другата връзка е на пресечката на булевардите „Витоша“ и „Патриарх Евтимий“, където също ще има подземна връзка между двата лъча на метрото. След изграждането на третата линия на метрото 48% от софиянци ще могат да ползват метрото, като в бъдеще този процент може да надхвърли 60.

Смятате ли, че чрез развитието на подземния транспорт проблемът със задръстванията ще бъде решен. Може ли българинът да бъде свален от колата?

- Макар да е скъпо удоволствие,  метрото е единственото перспективно решение за освобождаването на центъра от трафика на автомобилите. В София придвижването с метрото е с 38 км./ч., без светофари, в дъжд и сняг. В това е включено чакането, качването и слизането, защото иначе влаковете достигат скорост от 80 км./ч. С тролеите и трамваите скоростта на придвижване е 14-15 км./ч., а с автобусите е 18 км./ч.

Данните от непиков период на деня показват, че с автомобил се движите със средна скорост около 22-24 км/ч. В натоварените моменти тя пада под 15 км/ч. Другото предимство на метрото ни е изключително високата му превозна способност. В момента до 25 хил. души на час го ползват по трасето „Люлин” – „Младост”, а потенциалът му е за двойно по-голямо натоварване.

Интервю на Андреа Драганова


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (5)

Столичанин рядко ползващ метро Да благодарим на данъкоплатците от ЕС за парите за метрото, без строителите от ГЕРБ не знам какво щяха да построят...
Що се отнася до работата на метрото определено има нужда от намаляване на интервалите на влаковете в пиковите часове. В момента в пиковите часове е претъпкано, което малко иои повече отблъсква желанието за използване на метрото, особено за тези който имат алтернатива, а това води до увеличаване на трафика на улицата. За пример, при това не само от Париж, Берлин или Лондон, дори в Москва в пиковите часове метрото е на 90 секунди. Влизаш в метрото и да изпуснеш влака до минута пристига следващия. В момента в София, може да ти се наложи да чакаш и 12 минути за следващия! Така влаковете няма да са претъпкани дори в пиковите часове. Очевидно е необходимо да се купят още няколко влака за първа и втора линия който да позволят намаляване на интервалите на движение. Бюджет: да си намалят комисионните тези който ни управляват парите. А дано, ама надали.
10.02.2019 11:56 / Отговор
emil първо много важно нецо е: станцията на Графа трябва да е: СВ. Патриарх Ефтимий - той е светец, а може би е един от най големите и друго да благодарим и на НКЖИ за техните проекти, че да имаме менро
10.02.2019 13:59 / Отговор
Orlain Действително метрото е несравнима придобивка за града. Кой финансира и кой строи също е от значение, но защо толкова години нямахме метро, а сега имаме е ясно кой е “виновника”, без значение кой го харесва и кой не! Без значение колко е комисионната и т.н.
Но, ако искат нормални граждани да ползват метрото, задължително в пиковите часове трябва да се увеличат мотрисите и то не с една или две! В момента, след пътуване към работа, започваш да миришеш на пот, с извинение!
Според мен трябва да има часове, в които картите за пенсионери да не важат, за да може работещите да пътуват една идея по-нормално! Ако е толкова спешно пенсионер да отиде някъде в пиков час, нека си купи билет!
11.02.2019 09:12 / Отговор
петкан Кретен
10.07.2019 21:50
марица а работещите пенсионери , те да летят ли
14.10.2020 12:11

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети