Транспортни фирми срещу системата „Бонус-малус“
Транспортният бранш категорично e против системата „Бонус-малус“, особено във вида, в който тя се предлага от Комисията по финансов надзор. Българското обединение на шофьорите, Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Камарата на автомобилните превозвачи и граждани обвиниха КФН, че на обществената дискусията, която се проведе вчера, не са били чути и не са имали възможност да зададат въпросите си към консултанта на проекта.
„Най-елементарното е, когато човек прави нещо ново, да види добрия европейски опит. Хора, които 100 години правят нещо, а ние го преобразяваме в някакъв български стил. Никъде по света няма наказание от гледна точка на Закон за движение по пътищата върху системата „бонус-малус“. Второто, което е, има две системи – едната е на автомобила, другата е на водача. Американската система е на водача. Тя е обвързана с контролни точки, които имат водачите. Колкото по-малко контролни точки, толкова по-голям малус плащат и тогава вече всичко е чисто. Откъде накъде сега ще налагат санкция на автомобила“. Това заяви за Tribune.bg Йонко Иванов – председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
„След като самата г-жа Агайн казва, че регулаторът няма право да се намесва и това не е европейска система, и европейските директиви го забраняват, те какво искат да направят 104 години по-късно вкарват нещо, което вече е отречено от европейските държави. Там имаме други лостове, които могат да повлияят върху безопасността на движението. Този, който нарушава Закона за движение по пътищата, му се реже главата, но парите отиват във фонд „Пътна безопасност“ и се връщат за облагородяване на пътищата, на околната среда, за системи, които изчисляват средна скорост и т.н.“, допълни той.
По неговите изчисления с въвеждането на тази система в джоба на застрахователя ще влязат 240 милиона.
„Тази система отдавна не се прилага в държавите, в които е въведена. Там всичко е на пряко договаряне, знам го от личен опит. В България вече е много късно да бъде въведена. По-добре е да се либерализира пазара, какъвто той е и в момента, и всеки застраховател спрямо инцидентите на въпросния водач да преценява дали ще му даде по-висока или по-ниска премия. Другото, което ни се предлага и което е обвързано със Закона за движение по пътищата, категорично не можем да приемем. Както и самият консултант каза – „Това е един експеримент“. На наш гръб това е поредният експеримент“, казва Христо Радков - председател на българското обединение на шофьорите.
Според експерта по пътна безопасност и бивш шеф на „Пътна полиция“ Алекси Стратиев идеята на системата е не да се намали пътнотранспортният травматизъм и инцидентите, а да се увеличат финансовите благополучия на застрахователите.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/transportni-firmi-sreshtu-sistemata-bonus-malus/
Коментари (0)
Добави коментар