След фалита на Джейми Оливър – българска верига трупа позиции на Острова
Криза на главната търговска улица във Великобритания, български фирми се възползват от отворените ниши
Неяснотите около Брекзит водят до западането на главната търговска улица във Великобритания, стана ясно на бизнес форума „Go Global!“, който събра днес български компании, търсещи развитие на международния пазар.
В новите условия мисленето на предприемача трябва да се промени, акцентира проф. Димо Димов, който преподава иновации и предприемачество в Университета в Бат. Според него способността да мислим по нов начин ни помага да правим нови неща. Той посъветва българските компании да отчитат фактора „психологическо разстояние“, който е в основата на комуникацията и развитието на бизнеса им.
Регистрацията на една фирма във Великобритания е изключително опростена, коментира пред българските предприемачи Таня Койчева, търговското ни аташе в Лондон. Обединеното кралство е на пето място по инвестиции у нас. Въпреки неяснотите около Брекзит, българските фирми успяват да се възползват от нишите на британския пазар като дори наша верига за хранене е спечелила позиции, след фалита на ресторанти на популярния готвач Джейми Оливър, допълни Койчева.
Българското търговско аташе в Лондон помогна на предприемачите и с конкретни съвети от своя дългогодишен опит. Така стана ясно, че първият въпрос на британските фирми в търговските преговори, за да се доверят на новия продукт, е какви са международните партньори на производителя. Затова Таня Койчева посъветва българските компании да не избират Великобритания за първи пазар, на който ще стъпят.
По думите ѝ следват въпроси за технологията на производство, за характеристиките на продукта и неговата цена. Ако не получат отговор, британските компании спират преговорите.
„Британците са разглезени, защото има голяма конкуренция и очакват в крайната цена, която им се съобщава, да са включени и транспортните разходи до конкретно пристанище или границата“, напомни Койчева. Друга характерна особеност на британския партньор е, че трудно казва „да“, защото това означава ангажимент.
„Имате ли дори устно споразумение, това означава договор“, уточни търговското ни аташе. Също така известно е, че за да започнат преговори, британците проучват колко е активен потенциалният им партньор в социалните мрежи.
На Острова без изпращане на мостри не може да бъде предизвикан интерес за вино, храни и облекло. За индустриалните стоки това не е необходимо. Кметството в Лондон и британското правителство имат и редица програми за безплатно предоставяне на помещения за офис за срок до шест месеца за перспективни фирми, които ще се развиват във Великобритания. Като отправна точка при оценка на възможностите на един продукт да стъпи на британския пазар са конкретните цифри за вноса и износа на Обединеното кралство.
„Аз помагах на бизнеса в Лондон без България да е член на ЕС, а сега с Брекзит те няма да престанат да бъдат перспективен партньор на българския бизнес“, подчерта Таня Койчева, която трети мандат е търговско аташе на страната във Великобритания.
Моника Гаджанова
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/sled-falita-na-dzheymi-olivar--balgarska-veriga-trupa-pozitsii-na-ostrova/
Коментари (0)
Добави коментар