Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. 1984 в съвременен прочит или как ПП/ДБ ще борят дезинформацията, цензурирайки

Мнения

1984 в съвременен прочит или как ПП/ДБ ще борят дезинформацията, цензурирайки

1984 в съвременен прочит или как ПП/ДБ ще борят дезинформацията, цензурирайки - Tribune.bg

Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg 

Промени в Закона за електронните съобщения, подготвени от депутати от ПП-ДБ, предвиждат, че  държавни органи да могат да налагат ограничаване на достъпа до интернет страници или интернет адреси. Обявената цел е борба с дезинформацията в онлайн пространството, а заложената дата, на която трябва да влязат в сила измененията 01.05.2024 г. Прави впечатление, че замисълът на вносителите е това да се случи точно преди евроизборите.

С измененията всъщност се въвеждат компетенции на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и на министъра на електронното управление по определяне и привеждане в действие на политиката за ограничаване на системни рискове.

Кралев: Предложенията на ПП/ДБ за медиите пращат България на 211-о място в класацията за свобода на словото

В чл. 17, ал. 1 се създават т. 4 и 5: „4. определя държавната политика по ограничаване на системните рискове от незаконното съдържание и онлайн дезинформацията, в т.ч. разпространявана чрез доставчици на посреднически услуги по смисъла на Регламент (ЕС) 2022/2065. 5. публикува ежегодно доклад за системните рискове от онлайн дезинформацията и мерките за нейното ограничаване.”

§ 4. В чл. 21 се създава ал. 6 със следния текст: “(6) Комисията осъществява надзор върху дейността на доставчиците на посреднически услуги във връзка с изискванията по чл. 177а от Изборния кодекс, а в  § 7. се създава чл. 318а със следния текст: (1) В случаи, определени със закон, държавни органи могат да налагат ограничаване на достъпа до дадена интернет страница или интернет адрес по реда на ал. 2-5.”

Поставени са и конкретни срокове, в които лицето трябва да преустанови нарушениято, ако не „наказващият орган подава искане до председателя на Софийския районен съд да постанови всички предприятия, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, да спрат достъпа до тези интернет страници или интернет адреси”, като съдът трябва да се произнесе до 72 часа от постъпването на иска.

Министерството на истината се произнесе: Този закон е дефакто и деюре специализиран съд за медии

В мотивите към законопроекта е записано, че с предложените изменения се решават проблемите с т.нар. тролски ферми, които координират неавтентично поведение в социалните мрежи, а самият документ вече е публикуван за предварително обществено обсъждане със заинтересованите страни.

Както и до момента, липса конкретна формулировка какво означава дезинформация. Всъщност основните опасения, които вече се появиха, са, че подготвяният закон просто ще осигури комфорт за вносителите, така важен преди евроизборите, както и занапред, а що е то дезинформация, ще определят именно те, по субективни причини. Или по-просто казано – всичко, което не им импонира, ще влезе в тази рамка и ще подлежи на санкции. Прост пример – скорошните разкрития на Бърд, касаещи скандал с имотни сделки, намесващ имената на Даниел Лорер и Асен Василев, автоматично ще мине в графата дезинформация.

Тази идея не е нова. Още преди две години, когато един от авторите на законопроекта Божидар Божанов, който тогава беше начело на Министерство на електронното управление, планираше да създаде звено за мониторинг и анализ на това какво се случва в социалните мрежи. Неговата идея включваше подчиненото му ведомство да „следи тенденции, да следи разпространение на определени наративи - как те текат във времето, кога се засилват, кога отслабват, да ги свързва със събития в реалния свят и да предоставя на министерствата доклади за теми, които са свързани с тяхното поле на компетентност”.

Сред другите му хрумвания бяха създаването на аналитично звено, което да следи за дезинформационни наративи и кампании и да информира своевременно заинтересованите страни (органи на власт, частни организации, медии), а с Института за публична администрация, който отговаря  за обученията на държавните служители, да ограмоти медийно държавните служители.

Божидар Божанов обясни за дезинформацията и троловете

Казано с две думи – група хора – звено – да следи и донася кой и какво публикува, като предоставя информацията на заинтересовани частни компании и медии (?). Кой и как щеше да определя кои са те не беше посочено, но се подразбираше отлично – лошите щяха да са журналистите и фирмите, които са опозиция на ДБ и ПП, добрите – свързаните с тях. Простичко, но ефикасно...

Идеята Институтът за публична администрация да насочва държавните служители  какво да четат, скрита зад „медийно ограмотяване”, също беше умопомрачителна и директно препращаше към „1984” на Оруел и телеекранът, същински Big Brother, чрез който Полицията на мисълта наблюдаваше всяко действие и мисъл на своите поданици.

Божанов тогава се аргументира, че обмислят регулирането на това как Фейсбук и други големи онлайн платформи трябва да контролират процесите, но ни успокои, че нямало да преценяват кое е вярно и кое не, а само да не ни рекламират съдържание, което е споделяно от съмнителни източници и мрежи. Пак да подчертаем – съмнително според една група хора. Усещате ли натрапчивата воня на цензурата?

В момента се случва същото, но на този етап Божанов не ни е поднесъл разясненията си, явно защото предишния път те вместо да успокоят всички, предизвикаха плашещи аналогии именно с антиутопията на британския писател.

Странно съвпадение е и продължаващата точно в този период визита на Асен Василев в САЩ, по време на която, на среща с ръководни кадри на МЕТА, собственик на социалната мрежа Фейсбук, е поискал да спрат руската пропаганда, „особено преди европейските избори”, което според него ще доведе до промяна на потребителите на Фейсбук.

Някак естествено в този момент се сещаме и за 100 000 долара, които наскоро ПП инвестира в американски лобисти, с договор, сключен в края на миналата година, със срок на действие до 29 февруари 2024 г., чиято официално обявена цел беше: “да представи положителните страни на България пред политическия елит на САЩ”, също и “укрепване на добрите отношения на държавно и партийно ниво”. Тук ключовата дума явно е партийно, както стана пределно ясно в последните дни.

Надали вече за някого е тайна, че ПП и ДБ търсят начин да се задържат по-дълго на политическата сцена, като използват всички средства и лостове – финансови, управленчески, медийни и прочее. И т.к. на родната сцена рискът да отпаднат от всякакви класации е все по-осезаем, като малка, но добре подсигурена материално алтернатива, остават европейските институции, които могат да подсигурят както кариерното бъдеще, така и старините на всеки, докоснал се поне веднъж до тях.

В момента акцентът отново пада върху медиите, които в някаква степен и част не са изцяло зависими от управленския наратив. Опитите за регулацията им обаче предизвикаха и острата реакция на Съюза на българските журналисти, които излязоха с позиция, според която въпросният законопроект всъщност „бори демокрацията и изисква отпор”. Според СБЖ идеята ДАНС да следи за публикации в мрежите е скандална и оставя шизофренично впечатление.

Разбира се, стотиците възникнали въпроси, сред които: кой ще определя какво е дезинформация, кои ще са лицата, които контролират тези процеси и как ще се определени, кой и как ще гарантира тяхната обективност, всъщност задълбочават все повече опасенията, че по отдавна познати прийоми, уж типични само за един отминал режим, някой ще ни контролира и моделира всичко, което четем, гледаме, слушаме. С надеждата така да моделира и мисленето ни...

Казано най-простичко – ПП/ДБ искат да ограничат и борят пропагандата (включително и идваща от страна на Русия, която безспорно е факт), но прилагайки нейните методи на действие. При всички положения отново става въпрос за същото, макар и маскирано зад вероятно добри намерения, а разделянето на добра и лоша пропаганда, което се опитват да правят и в момента, освен безпомощността им, разкрива и крайната им некомпетентност, която заплашва да минира медиите и социалните мрежи, цензурирайки и ограничавайки свободата на словото в тях.

* * *

Виктория Георгиева е завършила "Реализация и подготовка на ТВ предавания" към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и "Религията в Европа", направление "Ислям", отново в СУ. Изучавала е и психология. Заместник главен редактор в "Ах, тези медии!", редактор и автор в "Консерваторъ", автор във в-к "Труд".

Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании. 



Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.