„Една година нищо”*
Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg
Вчера в цялата страна имаше протести и блокади на пътища от работници в пътностроителни фирми. Основният протест, който беше обявен и за национален, се проведе пред сградата на Народното събрание и беше организиран от Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП).
Блокади имаше и на още редица места в страната. Представители на фирми от пътностроителния бранш затвориха пътя за Дунав мост 2 край Видин, работници на фирми от Кюстендилско блокираха околовръстния път при кюстендилския кв. „Върташево“, от Пернишко протестираха при с. Драгичево на пътя София-Перник. Акции бяха организирани и от шуменската компания „Автомагистрали-Черно море“, беше блокирано и движението по магистрала „Хемус“ на входа на Варна. Протест се състоя и на пътя Димитровград-Хасково, както и на още места из цялата страна.
Според организациите, състоянието на републиканската пътна мрежа е катастрофално и нуждата от спешни мерки не оставя друга възможност на ББКП освен ефективни протестни действия.
Става въпрос за близо година липса на разплащания от страна на държавата към сектор "Пътища”, а през октомври и ноември 2021 г. договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища бяха предсрочно прекратени, макар да е трябвало да изтекат през 2024 г., но със споразумения с пътните фирми сроковете за прекратяването им са определени за април и юни тази година. Като опция за изход от ситуацията министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов предложи Народното събрание да даде възможност на АПИ да продължи да възлага по настоящите действащи договори за текущ ремонт и поддържане до избора на нов изпълнител.
Но според ББКП и Българска браншова асоциация "Пътна безопасност, секторът е поставен в заложнически капан заради политически разногласия, като управляващите са поставили в безизходица и близо 100 000 заети. В декларацията на организациите се посочва, че прехвърлянето на проекта за решение от комисия на комисия в Народното събрание застрашава националната сигурност на България и създава предпоставки за животозастрашаващи ситуации и загуба на човешки животи, а назначаването на допълнителни комисии за проверка на договорите и изпълнените дейности показва неуважението на държавата към експертите, работещи в пътната администрация.
Вчера премиерът Кирил Петков обяви, че са предложили на коалиционните си партньори да бъдат разплатени половината от дължимите пари на строителните фирми, а останалите 50% ще трябва да минат през парламентарен отчет, като решението трябва да се гласува днес. Подобно предложение беше внесено в парламента и миналата седмица, но решението беше отлагано на два пъти, което предизвика недоволството на пътния бранш. ИТН вече обяви, че няма да подкрепи предложението, ДБ заявиха, че ще внесат технически корекции, а само БСП каза, че ще гласуват „за” отпускането на 600 млн. за пътните фирми.
Според пътните строители обаче, държавата не им е изплатила и зимното поддържане на пътищата, въпреки обещанията на предишния служебен министър на регионалното развитие. Кирил Петков не се отзова и на призивите на пътните фирми за среща. Всъщност откакто е стъпил в длъжност, той не се е видял с представители на бранша.
Пътните строители протестират от миналата година. След третия им национален протест, който се състоя миналата година през октомври, тогавашният регионален служебен министър Виолета Комитова се подигра с работниците, като заяви: "Не стоях на прозорците да слушам за какво протестират тези хора днес. Сутрин имам много оперативна работа. Като влязох в министерството беше весело, имаше музика, помислих си, че е 9 септември“.
Думите и предизвикаха остри реакции, но далеч по-фрапиращи са действията на управляващите. Пътни строители, полицаи, пожарникари, учени, музейни работници – протестиращите стават все повече, макар да са изминали малко повече от сто дни управление на кабинета „Петков”, а слeд пpoвaлeния oпит зa взимaнe нa дългocpoчeн вътpeшeн зaeм зa 500 млн. лв. минaлaтa ceдмицa пpaвитeлcтвoтo вce пaĸ и пoe нoв дълг зa пoлoвин милиapд лeвa. Риторичен е въпросът кой ще трябва да го връща.
Според редица икономисти, управляващите не само, че не правят нищо, но не могат и да компенсират изразходените милиони по време на пандемията, а няма и икономически ръст. Цените скачат, горивата растат, инфлацията е нараснала рекордно, като толкова високи стойности за последно са отчетени през 2008 г.
Данните сочат поскъпване във всички категории продукти и услуги (с изключение на "съобщения"), цените на самите комунални услуги са значително увеличени, а при храните, които пълнят потребителската кошница, положението не е по-розово.
На този мрачен фон, правителството реши да бори тютюнопушенето, като заяви, че подкрепя повишаването на акциза за цигарите, а на последното заседание на Министерския съвет коментира проектопостановление за създаване на Национален съвет за координиране прилагането на Рамковата конвенция за контрол на тютюна на Световната здравна организация.
Въпросът безспорно е важен, защото е факт, че страната ни продължава да е на челните места по тютюнопушене, но със сигурност за милиони българи, в момента е по-приоритетно да има какво да сложат на масата си и да успеят да заредят автомобилите си. Единственото, което поне за момента спасява компанията от продължаващите промяната, е, че предстоят все по-топли месеци, в противенслучай, с тези цени на газът, щяха моментално да са изритани.
Потресаващо е приоритизирането на проблемите, което прави правителството. Тоест не го прави, защото без значение дали целта им е да отклонят вниманието от кризата, в която се намираме, или пък да симулират активност по по принцип съществен проблем (но не и приоритетен към този момент), само доказват колко са некомпетентни. И това започва да личи все повече.
Дори да се опитваме да си затворим очите за "Просто Киро", „Просто Наско”, както и за редицата въоръжени с комсомолски плам и устрем млади активисти, рецитиращи от трибуната на НС, няма как да не забележим растящите цени, довяти от „промяната”. България безспорно е по-различна отпреди година, но различието се състои в многомилиардни дългове, хора от кол и въже, назначени на ключови постове, отривисти младежи, юрнали се да се доказват пред други младежи, които представа си нямат къде се намират.
А най-точното определение за изминалата година безвремие, вчера даде протестиращ пътен строител, надписът на чийто плакат гласеше: „Една година нищо”.
* Надпис от плаката на протестиращ пътен строител
* *
Виктория Георгиева е завършила "Реализация и подготовка на ТВ предавания" към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и "Религията в Европа", направление "Ислям", отново в СУ. Изучавала е и психология. Заместник главен редактор в "Ах, тези медии!", редактор и автор в "Консерваторъ", автор във в-к "Труд".
Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/edna-godina-nishto/