Искаме ли „промяната” да продължи?
Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg
От няколко дни снимките на бившия премиер от "Продължаваме промяната-Демократична България" Николай Денков и на лидерите на ГЕРБ и ДПС Бойко Борисов и Делян Пеевски делят предизборни билбордове и плакати на ПП/ДБ из цялата страна. Надписът отгоре е "Какъв искате да бъде вашият премиер?"
Седмици по-рано пък, по улиците първо се появиха и такива, които целяха да осмеят внушаваната от ПП/ДБ зависимост между Пеевски и Борисов. Футболист с лице на прасе затиска с крак тиква вместо топка, а надписът гласи: „#Кой печели, ако не гласуваш“. За разлика от първите, тези, поне не официално, не идват от страна на вече споменатата коалиция, макар по всички профили и страници на ПП да се появи въпросната карикатура.
Автор на карикатурата е Чавдар Николов, като самият той също я публикува в профила си и потвърди, че ПП е получила правата да я използва. Впоследствие и те потвърдиха, че плакатите и билбордовете са част от тяхната кампания „за вдигане на избирателната активност“. Кирил Петков, в типичния си стил, ентусиазирано заяви, че карикатуристът е „успял с една карикатура да илюстрира истината, която може би всички българи знаят, но трябва да си припомняме. А това е, че силата на Пеевски и Борисов не идва от хората, които гласуват за тях, а от всички хора, които не гласуват“.
Въпросът дали на Николов му е хрумнала тази идея – не за илюстрацията, а за разпространението, е напълно реторичен, разбира се. Както и този кой финансира кампанията. Касае се за хиляди левове, които е пределно ясно, че идват от кеша на Промяната. Сега, дали е Бобоков, дали са Payhawk, дали е някой друг спонсор, не е най-същественото.
За разлика от тази невероятно остроумна идея, билбордите с въпроса „Какъв искате да бъде вашият премиер?” са част от официална кампания на коалицията, поради което след жалба от ГЕРБ ЦИК, съвсем резонно, разпореди на ПП/ДБ да ги свали. Според решението на комисията, публикувано на сайта им, е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 4 Изборния кодекс, според която се „забранява използването на агитационни материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на други кандидати. Освен, че с описаното използване на агитационни материали се накърняват добрите нрави по смисъла на чл. 480, ал. 2 във връзка с чл. 183, ал. 4 ИК, е налице и призив за неподкрепа на кандидат по смисъла на §1 т.17 ИК”, допълват още от Централната избирателна комисия.
Говорителят на комисията Росица Матева допълни, че на бившия премиер Николай Денков може да му бъде наложена и глоба в размер на до 5 хил. лева. Самият Денков каза, че ще обжалва решението на ЦИК, ако бъде глобен, защото не бил поръчвал тези билборди, даже не знаел за тази идея: „Не виждам каква страна съм в тази дискусия. По същата логика трябва да съставят акт на Борисов и Пеевски. Техните лица също са там. Това е реклама за тримата“, опита се да се оправдае той, но това му обяснение породи повече смях и искрено съжаление, отколкото подкрепа. Клетият той, ни лук ял, ни лук мирисал.
С цялата си наглост, уж неразбиращи на базата на какво е взето подобно решение, от ПП/ДБ заявиха, че също щели да обжалват решението на ЦИК, защото според тях билбордът просто информирал хората за избора, който им предстои на 9 юни и отговарял на всички законови изисквания. Ах, тези малоумни според Промяната избиратели, не им ли обясниш кои са добрите и кои лошите, може да стъпят накриво.
Нещо повече, ПП/ДБ се опитаха и да остроумничат, като уж проявиха неразбиране защо и как ГЕРБ били решили, че снимката на Борисов на билборда уронвала престижа му, а пък в решението на ЦИК видяха дори персонална предизборна атака, защото Денков не е бил издател на въпросния агитационен материал. Това им обяснение направи ситуацията още по-нелепа, защото самите ПП/ДБ, в опитите си да замажат положението, изкараха бившия министър-председател безгласна буква, която не е знаела нито за билбордите, нито за кампанията. Те, видите ли, просто са му използвали лика и са го пльоснали до тези на Борисов и Пеевски. Просто кукла на конци, все повече се затвърждава това определение за Денков.
Редица пиар експерти, дори такива, симпатизиращи явно на ПП/ДБ, вече заявиха, че тази кампания е неприемлива и нелепа. Първо, сравнителната реклама е ограничена в корпоративния свят, за политиката – съвсем, второ – няма как да убедиш някой, че си добър, обяснявайки колко лоши са опонентите ти, трето - допреди месеци и тримата на билбордите управляваха заедно, което прави внушението още по-нелепо, четвърто, но не последно място – касае се за крайно неприемливи и неадекватни, особено на фона за претенциите за промяна, морал и прочее, послания.
Всъщност най-смешното е, че именно ПП и ДБ, в частност – Денков, месеци наред се чудиха как да се наведат по-ниско, за да може да получат потупване по рамото от Борисов и Пеевски, а на втория даже му пиха от кафето в скута. А сега, отхвърлени и обезчестени, искат да изплачат болката си на цялата държава, опитвайки се да омаскарят доскорошния си любим, без да осъзнават, че отново те са в ролята на глупаците.
Всички са единодушни и в друго – за пореден път, надали за последен, уви, пиар кампаниите, както и пиарите на ПП/ДБ (Найко-Зайко, привет!) са отчайващо слаби, тотален криндж... Не стреляйте по пианиста, той просто толкова си може!
Промяната се опитва да отклони медийното и обществено внимание от записите, които продължават да изтичат, но разликата между изречени лично от ключови техни лица думи, и безвкусицата, която се лее от огромните плакати, щедро посети из страната, е огромна. В единия случай става въпрос за потресаващи разкрития, за чутовна наглост и арогантност, за безаналогови опити за овладяване на държавата, в другия – за крайно неиздържани, дори чисто естетически, внушения, които освен че за пореден път принизяват и без това потресаващото ниво на политиката у нас, обиждат и избирателите, приравнявайки ги до всеядни и лоботомирани безгласни електорални единици.
* * *
Виктория Георгиева е завършила "Реализация и подготовка на ТВ предавания" към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и "Религията в Европа", направление "Ислям", отново в СУ. Изучавала е и психология. Заместник главен редактор в "Ах, тези медии!", редактор и автор в "Консерваторъ", автор във в-к "Труд".
Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/iskame-li-promyanata-da-prodal/