„Политически неприемливо”
Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg
Станалата в неделя тежка катастрофа със сръбски автобус, превозващ деца, връщащи се от фолклорен фестивал в Слънчев бряг, стана пореден повод да се завайкаме в какво лошо състояние са пътищата ни. Магистрала „Тракия”, на която се случи инцидентът, както и като цяло пътната ни мрежа, е обект на различни критики.
Темата за пътищата, проблемите и състоянието им, безспорно е важна, трябва да е приоритетна и за всяко правителство. И за всеки вътрешен министър, и за всеки шеф на КАТ, и за всички по веригата. В този случай обаче, както разказа очевидец - пътник в автобуса, баща на едно от децата е искал да седне по-напред, тъй като се e почувствал зле и започнал да кашля. Той е помолил шофьорът да му отвори седалката. Водачът на автобуса посегнал да го направи, след което рязко завил надясно. И последвало обръщането в канавката.
Всъщност би трябвало в този случай всичко да приключи дотук, но катастрофата за пореден път предизвика безброй полемики, касаещи пътищата ни, адекватността на водачите, сигурността на пътниците (особено когато се касае за автобусни превози). И с право. С право, защото и този път, макар и без жертви, се касае за комбинирана грешка на водач-пътник (макар и разсейване, а не превишена скорост или шофиране в нетрезво състояние например), а не за лош път, усложнена пътна обстановка или обичайните оправдания, с които се опитваме да си измием ръцете от нашата безотговорност, от лошото шофиране, от чувството ни за превъзходство в качествата ни.
Защото макар да мина повече от месец от трагедията, при която дрогираният Георги Семерджиев помете и буквално разчлени две млади жени, проблемите не отминават, напротив – увеличават се все повече. Безнаказаността и убедеността в редица водачи, че винаги ще се измъкнат и избягат от правосъидето, води и ще води до все повече трагедии.
А потресаващото е, че компетентните органи, от които зависи това да се промени, са абдикирали напълно. И не е им е приоритетно, както самите те, без капка свян и неудобство, казват.
В неделя вечер, часове след катастрофата, по btv гостува Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност. Освен случилото се на „Тракия”, той за пореден път обърна внимание на все по влошаващата се ситуация по нашите пътища.
Именно от Института, и то неведнъж, отдавна предлагат редица мерки, които да ограничат пътнотранспортния травматизъм и жетвите по пътищата. Последният им анализ сочи, че „въпреки декларираните усилия от страна на правителството, жертвите и тежко ранените продължават лавинообразно да се увеличават. За седемте месеца на управление, правителството на Кирил Петков не е извършило нито една реформа/промяна на модела на споделената (без)отговорност в 12-те институции с отговорности за управлението на риска от ПТП“.
Статистиките пък са страшни – само за първите седем месеца на годината от ПТП са загинали 288 човека, което прави средно 1,4 загинали на ден. Тежко ранените са 4472 души, което прави средно 21,1 тежко ранени на ден. А през юли, след като предишното правителство обяви война на нарушителите, загиналите са 63-ма, което е 2,03 души средно загинали на ден. Нарастването е с 0,63 на ден. При тежко ранените се констатира още по-драстично нарастване през месеца - 899 човека или 29,01 средно на ден, което е над 7,91 тежко ранени на ден спрямо годишната база.
От Института обясниха, че са поискали от бившия вече премиер Кирил Петков международен одит на състоянието на пътищата. Той обаче отказал с довода, че е „политически неприемливо“.
Новият служебен министър на вътрешните работи и вицепремиер Иван Демерджиев пък отговорил на Богдан Милчев, че това не било приоритетна тема. Имал си по-важни задачи, ако остане време, ще стигне и до този въпрос. За време не знам, дано останат хора, които да „спаси” с някакви мерки. Както и Милчев посочи в гостуването си по btv, само прокуратурата ги е потърсила, за да изслуша предложенията и спешните мерки, касаещи честите и тежки пътни произшествия у нас.
Да, лошата прокуратура и лично главният злодей на републиката Иван Гешев, който отново, и то нееднократно през годините, предлагаше пакет с мерки, които обаче бяха отхвърлени не един и два пъти от депутатите.
Досрамя ли го Демерджиев, чу се споменат в негативна светлина ли, сети се какво беше казал преди броени дни и премиерът Гълъб Донев ли (че приоритет на МВР трябва да е опазването на живота и сигурността на българските граждани, застрашени от войната по пътищата) – не знам, но в понеделник изведнъж реши, че и това му е сред приоритетите, като разпореди 13 мерки за противодействие на пътния травматизъм, заявявайки, че вече „един от основните приоритети на МВР, заявен от настоящото ръководство, е осигуряване на безопасността на движението по пътищата в Република България”. По думите на Демерджиев това било решено още на Националното съвещание, което се проведе в петък, но бяхме уведомени едва в понеделник.
Мерките включват допълнителни полицейски сили, които ще се включат в контрола по пътищата. Демерджиев уточни, че става дума за около 8500 служители. Като основен метод за превантивно въздействие и контрол се въвежда и т.нар. „линеен подход“. Полицейски патрули, чрез придвижване в транспортния поток, ще следят за поведението на участниците в движението и за нарушения от всякакъв тип.
Ще се завиши контролната дейност в населените места по отношение управлението на МПС от неправоспособни водачи, в т. ч. малолетни и непълнолетни, както и водачи, лишени от право да управляват моторни превозни средства. Ще се завиши и контролът, за да не се допуска управлението на товарни автомобили след употреба на алкохол, непосредствено след потегляне от местата за престой и паркиране.
Министърът и вицепремиер изрази надежда, че с прилагането на тези мерки ще намалеят осезаемо пътните инциденти и това ще се усети. Хубави надежди, но у нас, за разлика от европейските страни (а и не само), към които уж се числим, топлата вода още не е открита. Става дума за така важните административни мерки, на които още преди две години акцентира именно прокуратурата и главният прокурор, сред които и конфискация на автомобил.
Именно Гешев нееднократно е припомнял, че Наказателният кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс също са остарели, редно е да се променят и присъдите, касаещи причиняване умишлено на смърт на едно или повече лица, извършена по време на управление на автомобил от водач с концентрация на алкохол в кръвта над 2 на 1000, като се завишат от 15 до 20 години затвор или доживотен затвор.
А съдебната система, съдът? М? Или мантрата за Велика съдебна реформа, с която някои партии се наместиха в парламента, касае само прокуратурата? Прокуратурата ли дава смешните присъди, тя ли пуска убийците по пътя, защото са имали добро поведение и са помагали в кухнята на затвора? Да, не е шега – преди няколко месец, отново тихомълком, убиецът на Милен Цветков напусна ареста и ще носи електронна гривна, като за пускането му Софийски градски съд взе под внимание писмо с похвала от началника на Централния затвор, в което е отбелязано, че Николов има добро поведение, помага в кухнята и в администрацията на затвора. Убиваш човек, докато си надрусан като животно и караш с пъти над разрешенат скорост, после помагаш в кухнята и готово – прибираш се вкъщи да си гледаш кефа!
През февруари петчленният състав на СГС не прие обвинителната теза, че дрогираният с 3 вида наркотици Николов е действал при евентуален умисъл, като е съзнавал, че сяда зад волана в състояние, с което може да предизвика смъртта на други участници в пътното движение. При заключителните пледоарии основният въпрос по делото бе дали смъртта на журналиста е причинена умишлено или по непредпазливост, както се квалифицират почти 100% от пътно-транспортните произшествия у нас. Това е друг съществен проблем – непредпазливост ли е да пиеш съзнателно, да се дрогираш, да караш със 100 км при ограничение 50 км, да си неадекватен по твоя воля и желание, и да е случайно, непредумишлено?
А сега – пак проверки по пътищата ни предлагат. Повече проверки и повече катаджии. Другото явно е политически неприемливо, както неотдавна каза бившият вече премиер Кирил Петков.
***
Виктория Георгиева е завършила "Реализация и подготовка на ТВ предавания" към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и "Религията в Европа", направление "Ислям", отново в СУ. Изучавала е и психология. Заместник главен редактор в "Ах, тези медии!", редактор и автор в "Консерваторъ", автор във в-к "Труд".
Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/politicheski-nepriemlivo/