Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Предлагането – според търсенето

Мнения

Предлагането – според търсенето

Предлагането – според търсенето - Tribune.bg

Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg

Напоследък вместо сблъсък на политики и визии, наблюдаваме единствено замерване с компромати. Думата добива все по-голяма популярност в последните години. Тя е русизъм, съкращение от „компрометирующий материал” и означава улики или факти за  инсценирана или действителна постъпка на човек. Но без значение дали е лъжа или истина, целта винаги е една - престижът на компроматната цел да бъде уронен. Интересното е, че освен мощно средство за манипулиране на общественото мнение, компроматите са и индикатор за нивото на политиката.

Много от използващите тази безспорно отдавна популярна по света методика са убедени, опитват се да убедят и обществеността, че едва ли не вършат богоугодно дело, иначе как заблуденият народ би прогледнал. Но в действителност резултатът винаги е един – сваляне до безумни низини на и без това ниското ниво на политиката у нас.

Макар думата да се е наложи вече в България, ние си имаме по-добро определение: активно мероприятие. Според определението, „активното мероприятие е форма на дейност, изразяваща се в организирането и провеждането на действие/действия от страна на политически организации, държавната власт и нейните институции или специалните служби, респективно разузнаването и контраразузнаването на страните, насочени в посока постигане на предварително набелязана/и, най-често политическа/и цел/и. Активните мероприятия включват дезинформация, пропаганда, фалшифициране на официални документи, злоупотреби с власт и др.”

Защото, съгласете се, светкавичното разпространение по медиите на определена информация, надали може да е просто случайно озовала се в нечия редакция снимка или документ, дискредитираща този или онзи. Направо си е активно мероприятие – организирано, координирано, изпълнено според всички изисквания. И винаги постигащо целта си, защото целта не е просто временно оплюване на неудобния, който и да е той, а запечатване в паметта на суверена на дума, с която завинаги вече ще се  отъждествява лицето – измамник, убиец, крадец, оня с милионите, оня с палатите, оня с офшорките, оня с фалшивата диплома и т.н., макар това дори да е опровергано, включително и от спусналите слуха.

По-сериозният проблем е друг. Подобни активности въвличат обществеността, включително и ерудирани и интелигентни хора, в безспирен и безумен спор от двете страни на барикадата. Нивото на комуникация се сваля все повече, като аргументите напълно отсъстват, отстъпвайки мястото си на: „Има статия в... (без значение коя медия или сайт), „Така каза ... (на мястото на точките може да е името на някой политик, общественик, популярно лице – всеки, разпространил волно или неволно подадената информация), „Казаха го по телевизията” и т.н., и т.н. Този проблем води след себе си и друг – всички загубват способността си да водят дебати, базирани на логиката. На човек вече му е по-лесно да каже: „Не ми го хвали този, нали в ... (еди коя си медия) написаха, че е източил ... (еди колко си пари) от ... (еди къде си)”, вместо: „Решенията, които предлага са неприложими за страната ни, защото ...(логически свързана обосновка).”

Следва и още един, наглед по-маловажен, но всъщност най-сериозният проблем. Политиците, медиите, цялата общественост съвсем съзнателно започва да търси, а в някакъв момент и да произвежда сензации, защото по този начин неминуемо предизвикват четаемост, гледаемост, повече последователи. Една обективно и професионално поднесена информация никога няма шанс да събере толкова четящи и коментиращи я, колкото повличат след себе си грозните (дори и да се верни) вести.

Стигаме и до следващ проблем – политиците ни и медиите се изхитриха и намериха начин как да отслабят влиянието на подобни скандали. Много просто – като се произведе още по-гръмка новина, която заглушава предходната. Резултатът е ясен – един през друг всички се заливат със слухове, откровени лъжи, непотвърдени информации и подозрителни данни. И в действителност всяка от страните си харесва по някоя партенка или компромат, и активно започва да я налага по един или друг начин в медийното пространство – според възможностите си.

Никой вече не говори за политика, а именно самото управление, включващо и дебатиране на действията му. Никой не търси и подкрепа за вижданията си, поне не по общоприетия и логичен начин – чрез обсъждане на предложенията. Политиците си осигуряват повече гласове и поддръжници предимно чрез „захапването” на някой техен опонент, както и чрез персонални битки срещу него. На стените им рядко има предложения за дискусии по една или друга политика, има основно излияния срещу този или онзи опонент, често подкрепени от статия в някоя медия. Няма истински каузи, няма оспорвани и смислени дебати, няма диалог, няма дори спорове, но спорове, базирани на аргументи и мислене. Но широката общественост не ги и търси, защото те изискват размърдване на сивото вещество, а не заливане с помия, което безспорно е по-лесно и неизискващо ментални усилия.

Постиженията, ако въобще можем да употребим тази дума, са налице. Все по-загубило способността си да разсъждава общество, все по-объркани хора, които дори и интелигентни, се объркват от медийния поток и трудно се ориентират кое е лъжа, кое - истина. И за по-лесно ги отсяват по възможно най-погрешния начин – лъжа е, ако касае поддържаната от мен партия и политици, истина е, ако е насочено срещу опонентите.

 „Политиката съответства на обективните потребности на обществото в материален и духовен аспект и на действителния капацитет на държавата...” И колкото и да ни е неприятно, трябва да признаем, че политиката и медиите следват потребностите на обществото, които видно са на критично ниско ниво.

***

Виктория Георгиева е изучавала журналистика, в момента завършва „Религията в Европа“, направление „Ислям“, в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Редактор и автор в „Консерваторъ“, автор във в-к „Труд“. Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании.  


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.