Производителят на F-16: България ще получи най-съвременните самолети, които някога са произвеждани
Възможно е сделката за покупката на американските изтребители F-16 да бъде финализирана в следващите 6 до 9 месеца. Това каза пред Канал 3 директорът в „Локхийд Мартин“ Джеймс Робинсън. Самият Робинсън, който е опитен пилот, е категоричен, че тези бойни самолети са най-доброто, което се произвежда в момента.
Българското правителство и Народното събрание одобриха да има преговори по вашата оферта за боен самолет. Какъв е първия ви коментар?
- Много сме щастливи за възможността, която е пред нас и нямаме търпение да работим заедно с правителствата на САЩ и България, за да се стигне възможно най-скоро до сделка.
Имате подкрепата и на Белия дом, който в официална позиция поздрави страната ни за избора ѝ. До колко е важно това?
- Мисля, че е много важно. По принцип ние не коментираме политики, но работим в близко сътрудничество с Белия дом по програмата F-16 по света. Това е чудесна възможност пред България и ние сме щастливи да я подкрепим.
А ще застане ли и конгресът на САЩ зад тази сделка? Неговото одобрение също е необходимо?
- Да. Мисля, че няма да има проблеми, страната е наш партньор в НАТО, одобрението на конгреса ще бъде едно леко плаване, според мен.
Кажете ни нещо повече за тази нова модификация, блок 70.
- F-16 блок 70, четвърто поколение са с много напреднала технология. България ще получи най-съвременните самолети, които някога са произвеждани. Имат нов радар, нови компютри, нова технология в пилотската кабина, с повишена сигурност, дори шлемовете на пилотите са с напреднали технологии. Пълен комплект от всички оръжия, които можете да си представите. Това, по мое мнение, е най-доброто, с което военновъздушните ви сили могат да се снабдят. Имаме система за избягване на сблъсък със земята, която също така е ключова технология. Всички тези технологии ще влязат във F-16 Блок 70.
F-16 са на въоръжение в страни от НАТО. Кои са те, как работи системата там? Има ли трудности, проблеми?
- Сега има над 700 F-16 в НАТО. Нашият най-скорошен клиент бе Словакия, която също избра тези самолети. Гърция в момента подобрява своите F-16, които ще са почти идентични с блок 70. Турция оперира с тези бойни самолети, някои от северните страни, така ще има и добро взаимодействие със съседите ви, а това ще подпомогне силно защитата на НАТО.
За България офертата е за нова разработка на F-16? Защо предлагате нея при действащи други бойни самолети, които твърдите работят добре, какво е новото в това ново поколение и кога ще има готови първи бройки?
- Не мога да коментирам дата за доставки на F-16, но винаги осигуряваме на нашите клиенти най-доброто. Това в момента е блок 70 и затова го предлагаме по целия свят. Иначе производственият процес на F-16 е добре установен. Ние взехме цялото оборудване, с което се произвеждаше F-16 във Форт Уърт и го преместваме в щата Южна Каролина. Съвсем скоро там ще започне производство. Щастливи сме, че ще повишим производствения капацитет.
Но за месеци ли говорим или за години?
- До колкото ми е известно, правителството на САЩ е готово да започне срещи с това на България. Сроковете ще се решат от тях, но процесът няма да отнеме години, а месеци. Разбира се ние сме на среща да ги подпомогнем и надяваме да имаме сделка в следващите 6 до 9 месеца, възможно най-скоро. Веднага щом договорът е подписан ще започнем да поръчваме частите и компонентите за F-16.
В нормални условия за колко време се сглобява един такъв самолет?
- Зависи от милиони неща, а не искам и да издавам поверителни неща. Но да години са, но не са цели 5 години. Щом има сделка и срокове, ще представим график и за това.
България на опашката ли е за тези машини, знаем че има и други поръчки, преди нас?
- Тъй като предвиждаме разширяване на производството, ние можем да започнем да правим българските самолети много скоро, след като започнем производството на словашките самолети. Да ги преместим напред в списъка. Няма да има изчакване..
А каква е перспективата на тези F-16 у нас - от поддръжката им на наша територия до това, кога ще имаме пилоти за тях? Българи ли ще пилотират новите машини, къде и как ще бъдат обучавани?
- Поддръжката на бойните самолети ще се случва тук, в България, от военновъздушните сили на страната, няма да има производство, но по поддръжката ще търсим възможности с близки страни, които имат подобни самолети и възможности за включване на местната индустрия. Хората, които ще поддържат изтребителите и пилотите ще бъдат обучени в САЩ. Това ще се случи година, година и половина след подписването.
Правителството на САЩ обяви, че може да подобри предложението си, можем ли да говорим за промяна на цената?
- Това са разговори между две правителства. Виждаме, че има такава заявка и ние я подкрепяме, както подкрепяме САЩ в целия преговорен процес.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/proizvoditelyat-na-f-16-balgariya-shte-poluchi-nay-savremennite-samoleti-koito-nyakoga-sa-proizvezhdani/
Коментари (0)
Добави коментар