Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. „Промяната” в Български пощи

Мнения

„Промяната” в Български пощи

Промяната в Български пощи - Tribune.bg

Виктория Георгиева, коментар за Tribune.bg

Вече втора седмица продължава проблемът с изпращането и получаването на писма и пратки от Български пощи. По-точно – с неизпращането им. Причината – кибератака. Техническите проблеми за „Български пощи” в цялата страна започнаха още на 16.04, което наложи да се доставят само пратки без наложен платеж, а два дни по-късно от държавното дружество признаха, че са били обект на кибератака.

Кибератаката над компютърните системи създаде проблеми и с изплащането на пенсиите и великденските надбавки, кoeто принуди възрастните хора да се редят на дълги опашки и да се връщат по няколко пъти в клоновете, защото компютрите отказаха да работят. „Български пощи” въведоха механизъм за изплащане на парите  чрез списъци, което обаче ставаше бавно. Съществен проблем се оказа, че пенсионерите не можаха да си получат парите от удобен за тях пощенски клон – както винаги е било, а трябваше само от клоновете по местоживеене.

Огромни опашки, притеснения и чакане с часове - такава беше ситуацията в цялата страна. Някои от хората искрено споделяха, че нямат пари дори за хляб, а пенсията е единственото им спасение. А Великденските добавки всъщност станаха майски, защото срокът за получаването им се удължи (поне) до 3-ти май.

Безпрецедентното блокиране на системите остана без коментар от правителството или ангажиране с конкретна дата за отстраняването му. От Министерството на електронното управление само посочиха, че знаят за проблема и работят за изясняването му. Тоест анализират. Отново. Пълен цинизъм...

В социалните мрежи, което е и любимото място на коалиционните партньори, ресорният вицепремиер Калина Константинова обясни, че изплащането на великденските добавки за всички е гарантирано и се работило за отстраняването на всички технически неизправности в най-кратки срокове, не пропускайки да обвини предишното управление за сегашните проблеми: „През последните 10 години киберсигурността на „Български пощи” е системно неглижирана”.

В началото на април депутатите решиха БП да преминат от Министерството на транспорта и съобщенията към вицепремиера по ефективно управление Константинова, като посочените цели бяха оздравяване и модернизиране на дружеството, а стремежът -пощите да предлагат различни административни услуги на „едно гише”. Към момента резултатът е, че не предлагат никакви услуги.

Дpyгo, но нeoфициaлнo oбяcнeниe беше, че това е cвъpзaнo c жeлaниeтo yпpaвлявaщите дa ce избeгнe ĸoнфлиĸтът нa интepecи, тъй ĸaтo тpaнcпopтният миниcтъp Hиĸoлaй Cъбeв e coбcтвeниĸ нa ĸypиepcĸaтa ĸoмпaния „Eĸoнт“ – пpяĸ ĸoнĸypeнт нa дъpжaвнaтa пoщeнcĸa ĸoмпaния.

И уж вече, видите ли, всичко беше наред, за да се стигне до безподобната ситуация от 16 април.

За да разберем мащабите на случващото се, е достатъчно да посочим, че благодарение на БП се покриват почти 3 хиляди населени места в страната, има и 80 хиляди км пощенски пътища.

А управляващите са длъжни незабавно да направят официално изявление, не през социалните мрежи, разбира се, и да отговарят поне на няколко въпроса:

  1. Какви мерки са предприети проблемът да бъде решен?
  2. Какви са сроковете, в които това ще се случи?
  3. Каква е тази кибератака, която буквално потопи „Български пощи”, спирайки цялата им работа? И как това продължава вече две седмици.
  4. Как ще бъдат компенсирани хилядите граждани и фирми, които оперират чрез пощите?
  5. Какви са гаранциите, че пенсионерите ще си получат в срок следващите пенсии? „Български пощи” раздава пенсиите на над 2 млн. български пенсионери, чието физическо оцеляване зависи именно от тези пари и редовното им изплащане.

А ако има журналисти с топки, те трябва да зададат следните въпроси:

  1. Защо и от кого служителите на пощите са инструктирани да насочват гражданите към офиси на ЕКОНТ, ако искат да пратят колет? Във Фейсбук граждани се оплакаха, че точно това им предлагат в клоновете на БП.
  2. Споменавайки ЕКОНТ, няма как следващият въпрос да не е свързан с частната фирма на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, а именно – случайно ли точно най-големият конкурент на частната поща (вече споменатият ЕКОНТ), оперира с удължено работно време?
  3. Случайно ли „Български пощи” започнаха да излизат в по-дълги от обичайните им ваканции по празниците?
  4. С колко се е увеличил потокът на пратки в ЕКОНТ през това време?
  5. Искате да ликвидирате „Български пощи” ли, неуважаеми управляващи?

Разбира се, обстоятелството, че националната ни пощенска служба е основана още през далечната 1897г., преживяла е две световни и още други войни, катаклизми и различни сътресения, не е нещо, което въобще би трогнало правителството.

И ако все още някой има съмнения, че всичко, което се случва в последните седмици, е напълно случайно, нека само да кажем, че БП имат месечен оборот в размер на 1 млрд. лева и активи за няколко милиарда лева.

В едно спор няма - промяната е пълна!

***

Виктория Георгиева е завършила "Реализация и подготовка на ТВ предавания" към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и "Религията в Европа", направление "Ислям", отново в СУ. Изучавала е и психология. Заместник главен редактор в "Ах, тези медии!", редактор и автор в "Консерваторъ", автор във в-к "Труд".

Била е член на Студентски съвет при СУ, работила е като специалист маркетинг и реклама за водещи български компании  


Топ новини виж още
Актуална тема
Анкети