Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Синодът като κατέχον

Мнения

Синодът като κατέχον

Синодът като κατέχον - Tribune.bg

Тома Петров, коментар за Tribune.bg

По думите на общественика и китаист Петко Хинов „Скандализираността е за някои хора като ореол на прогресивността - носят я с тоалета си.“ Така и нашата мила и родна ляволиберална градска общност твърде често се подлага на изкушението сама да се опитва да си постави ореол като модерна дреха посредством своята престорена прогресивност - по правило за не особено заслужаващи възмущение или дори скандални поради неочакваността си поводи. Спомнете си какъв шум за нищо - социалната игра и показност действителност са съвсем като по Шекспир - беше, да речем, за проблем от калибъра на това, че някакви хора танцували хоро пред Народния театър в столицата през почивен ден. Тогава народните носии бяха сами по себе си отделен казус.

Така и напоследък: под влиянието на бутикови, недочетени и недоразбрани (понякога дори от собствените си автори) обществени теории, идващи директно от катедрата на еди-кой-си западен университет и с ентусиазмът, с който една тълпа е способна да обяснява на непринуденият минувач, че царят е гол, прогресивната левица у нас започна разпалено да афишира и манифестира как имало множество полове. Били цяла палитра, а не само до момента познатите ни два. Как всяка сексуална перверзия и девиация били не просто въпрос на предпочитание (както се твърдеше до скоро), ами формирали нов и уникален пол и прилежащата му полова идентичност. Как да миеш чинии те превръщало в жена, пък сложиш ли панталони и ставаш мъж, и прочие… И даже, че който не бил приемел безкритично всичко това задължително спадал в категорията на някакви недопуснати до готиното, считани за негативни и даже средновековни люде.

Въпросните обществени теории се възприемат от пропагандаторите им без съмнение като самообясняваща се и вродена етична система, а остракирането на различните и инакомислещите е ту - най-висша добродетел, ту - най-тежък и непростим грях, според зависи от това кои хора биват причислявани към съответните групи. Казано просто: длъжни сте да ни потвърдите и приемете прищевките на мига или иначе ние няма да приемаме вас. Важно е да се обърне внимание, че защитниците на прищевките и носителите на прищевките съвсем не винаги си съвпадат. Отвъд Атлантическият океан на нещо такова му казват Virtue signaling - сиреч показно демонстриране на добродетелност.

Както е думата, кочината беше разтресена и скандализирана от запитване на Конституционния съд на Републиката към Светият синод на Българската Православна Църква, касаещо думата „пол“. В отговор владиците просто потвърдили по-ранно свое становище (с дата 4 декември 2018 г.) и обърнали внимание, че изказаното не е просто тяхно лично мнение, но и общоправославно разбиране. За да е скандалът пълен, становището на Светия синод не се различава смислово от онова, което четем на първите редове на Свещеното Писание: „И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори“ (Битие 1:27). Светите отци пък биха пояснили, че Божият образ у човека е нашата свободна воля, която употребяваме за вършене на добро или зло.

Във втората глава на Второто послание на апостол Павел до Солуняни авторът пък употребява една интересна дума: κατέχον [катехон]. Преведена от гръцки език тя има значение на „[онова] което задържа“ и в оригиналният си контекст се отнася до сила, предпазваща света от настъпването на апокалиптични събития. В древността като κατέχον е бил възприеман римският император, поради специфичната му роля на обединител на Империята, посредством който се избягва хаоса и варваризацията на обществото.

От богословието тази дума се е промъкнала и към политологията, където се употребява в близък до оригиналният си смисъл. Кατέχον-ът е онова, което пази нашата култура и цивилизация от врагове - вътрешни или външни. За всеки харизматичен политически лидер, дори и днес, е изкушение да бъде видян като κατέχον, макар и ролята на възпиращ културен елемент да бива все по-трудно разбирана от широките обществени маси. Погледнато хегелиански, κατέχον е онази институция, която преживява големи обществени и исторически катаклизми и изпълнява органичната функция на мост между поколения и дори цели епохи, опитвайки се да съхрани („да консервира“) или върне („да реформира“) обществото към първоначалния му вид и идеали. По този начин κατέχον-ът има неизменно реакционна същност и няма как да бъде поставен другаде, освен в десният политически спектър. В известен смисъл „[онова] което задържа“ е не просто поставено в тази част на политическият компас, но и я дефинира и коригира при необходимост.

В тази перспектива заявката на една от властите, а именно Конституционният съд да свери часовника си по мнението на Светия синод е повече от логична. Все пак именно Конституцията на България определя в своят чл. 13(3) източното православие като „традиционно” за страната ни вероизповедание.

Тук е моментът и за едно необходимо уточнение. Това властта да се допитва до църквата по никакъв начин не нарушава накърнява светския характер на държавната власт и устройство.  Понятието за „светско“ идва от самото християнство и по-точно от Евангелието - в тази религия има разделение между „ако бяхте от света“. Светското не противоречи на религиозното, но то го допълва, бидейки иманентна част от делението на света на „сакрален“ и „профанен“ и давайки поле за освещаване на второто.

Концепцията за „светско“ не е в антагонизъм с религиозното, с духовното,  но съществува, за да ни покаже, не че държавата е антирелигиозна по своята същност (както е било през годините на социализма), а че е ирелигиозна, че е неутрална спрямо религията и нейните нравствени норми. Държавата запазва своето право да обръща внимание и отделя дължимото на религията, но и да действа неутрално спрямо нея.

В отговор на КС синодът предлага своето становище, но съдът има правото да се съобрази (или не) с него както пожелае, да го сравни с други становища - юридически, философски, научни и да вземе своето решение. Дори когато темата със своя мащаб и великолепие върви по ръба на доброто чувство за хумор.

Схватливите и философски образовани читатели вероятно вече са се досетили, че в цялата юнска дандания с броя на половете иде реч за троизъм - сиреч говорене на очевидни истини и баналности. Нещо като да се каже, че водата е мокра или че земята е кръгла. Софизъм, красиво звучащо нищоказване, дъвка, или даже по-точно „хляб и зрелища“ за тълпата. На езика на постомодерния човек: PR - връзки с обществеността. Но ако публиката стои от единия край на тези „връзки“, изниква логично и питането кой и защо стои от другия? Старите римляни са го казали най-добре: Panem et circenses.

Във време в което се налага да спорим и доказваме очевидното, закономерно на описанието за κατέχον пасва институцията, предхождащата и стояща в основата на нашата модерна държавност - Българската православна църква.

***

Тома Петров е публицист и преводач, интересува се от влиянието на философията върху политическите и обществените процеси. Член на редакционната колегия на дясна платформа „Консерваторъ“. По образование е икономист, работи в банковия сектор. 

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.