Винари: Българинът започва да се учи на хубаво вино
Главните технолози в „Катаржина Естейт“ Свилен и Иван Кисьови за виното, любовта и традициите – ексклузивно интервю пред Tribune.bg.
Как се ражда любовта към виното и как изобщо някой решава, че това ще бъде неговата професия?
Всичко е късмет и съдба до голяма степен. В момента, в който човек реши да се занимава с нещо, без значение каква е професията, най-важното е да дава всичко от себе си и да може да се развива. Да прави най-доброто, на което е способен. Много често се говори за магията на виното, изкуството да правиш вино. Със сигурност във всяка една професия съществува талант. Във виното го има, разбира се, но всичко останало е труд.
Кое е най-важното, което стои в основата на хубавото вино?
В основата на хубавото вино стои лозето и гроздето. Най-много грижи трябва да се полагат за лозето, за да се произведе качествено грозде. Целта на винопроизводството е да изяви характера и стила, да вземе максималното от гроздето, т.е. да покаже гроздето и района, в който е разположено лозето. Естествено и избата. Най-важното е да покажеш характера на района, за който е твоето лозе. Там се крие магията и чарът на виното.
При вас в Южна България ли е най-хубавото грозде?
Всеки един район, без значение дали се намира в България или света, носи своя характер, своя чар, своите предимства и недостатъци. Факт е, че ние се намираме в Югоизточна България – един от най-добрите райони за винопроизводство и за отглеждане на грозде. Имаме голям късмет, че нашите лозя и нашата изба са позиционирани на едно страхотно място, в една страхотна точка на България и имаме късмет, че нашият микрорайон дава изключителен характер на гроздето, а оттам, разбира се, и на виното.
Българинът научи ли се да уважава хубавото вино, има ли вкус към него?
Започва да се учи. И неговата винена култура се повишава. Мисля, че в бъдеще ще става все по-добра. Трябва ни малко време. От 2003- 2004 година реално в България започна да се засаждат нови лозя, нови изби да се строят. Ще трябва време за подобряване на винената култура на българина, но така или иначе пътят е натам. Всички винари трябва да се стремим в тази посока.
Колко вина се произвеждат ежегодно тук?
Като отделни брандове асортиментите ни са много. В портфолиото има над 40 вина – и бели, и розета, и червени. Портфолиото на избата е голямо, тъй като разполагаме с доста декари. Имаме над 70 декара лозя, различни сортове. Стремим се да предлагаме на нашите клиенти купажни вина в различни ценови сегменти и сортове, така че да задоволяваме техните желания и предпочитания.
Коя е черешката на тортата?
Това е въпрос, на който трудно може да се отговори. Но виното, което може да стои като флагман на избата, това е първото наше вино, което се появи – „Question mark“. Често ни задават въпроса какво означава името на това вино. То беше първото, произведено изобщо в „Катаржина“. Нямаше време да се измисли бранд, търговска марка и просто сложихме един въпросителен знак, за да попитаме клиентите дали харесват новата изба, която се появи през 2006 година и съответно новото вино, което ние им предлагаме. Резултатът беше много добър и оттам нататък „Question mark“ се превърна в един емблематичен бранд за „Катаржина“, зад който стои много сериозна история и към този момент остава най-популярното ни вино.
Свикнали сме да противопоставяме днешните празници „Свети Валентин“ и „Трифон Зарезан“, какво празнува един винен технолог?
Аз лично празнувам „Трифон Зарезан“! Що се отнася до „Свети Валентин“, честно казано не приемам този празник, тъй като ние сме православни християни и както във виното, така и във всички сектори на една себеуважаваща се държава и на един себеуважаващ се народ, на първо място са традициите и нещата, които са били зад нас, защото те ще ни водят в настоящето и ще продължават в бъдещето. Всички развити нации и държави зад тях стои историята, а нашата история е именно на този ден да празнуваме „Трифон Зарезан“.
Как човек, влизайки в магазина, може да си избере най-хубавото вино?
Точно затова винената култура е много важна. В България има много изби и съответно пазарът предлага голямо разнообразие от вина. Човек трудно може да си избере в първия момент и да направи най-точния избор. Това, към което ние се стремим, е в цялото ни портфолио без значение от ценовия сегмент да поддържаме много добро съотношение цена-качество на виното, така че клиентът без значение от кой ценови сегмент и от кой вид вино си закупи, да остане доволен и следващият път изборът му да бъде по-лесен. Така вече името на избата ще го води към правилния избор. Точно затова изключително важни са представянето на продуктите, търговските представители, маркетинг и т.н. Те запознават потребителя с марката, с избата и го водят към следващия избор.
До каква степен е важно каква е компанията на виното от гледна точка на ястията?
Изключително важно! Виното е жив продукт. Много важно е в какъв момент пиеш вино, с каква храна, в каква обстановка. Всички тези фактори са много важни и допълват впечатлението от продукта вино. Съчетанието на вино и храна е цяла наука. Все пак всеки един човек има лични предпочитания към сорт вино, храна и съчетания, така че това малко или много е избор и на всеки един потребител. Но правилното съчетание на храната и виното, самата обстановка, са от съществено значение.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/vinari-balgarinat-zapochva-da-se-uchi-na-hubavo-vino/
Коментари (0)
Добави коментар