ПП-ДБ реват: За пореден път не успяха да прокарат лобистки законопроект за конопа
Пореден опит лобисткият законопроект на ПП-ДБ за легализацията на преработката на индустриален коноп не успя да мине. Това предизвика истински вой от страна на „демократичните“ представители, които се жалваха в социалните мрежи, че трудът им не е бил оценен.
По информация на Tribune.bg двама от най-големите спонсори на ПП-ДБ вече имат готови мощности да стартират промишлено производство на преработена марихуана, оставало само законопроектът да мине. С парите от преработката на марихуана от ПП-ДБ разчитали да финансират кампаниите си за изборите.
Депутатът Владислав Панев от коалицията ПП-ДБ се оплака, че законопроектът, готвен дълго време от тях, и след три парламента не успява да легализира конопа. Панев отчита също, че всички освен ПП-ДБ са против лобисткия законопроект, но подчертава, че няма да се откаже и в следващото Народно събрание ще прави нови опити.
Оказва се обаче, че законопроектът няма нищо общо с познати световни практики за индустриална преработка на марихуана. Законодателната целесъобразност на вносителите не е насочена към организацията, правомощията и задачите на държавните органи, се казва в експертните становища по темата.
Освен това контрол върху производството нямало да има, нито към преработката, търговията, употребата, съхранението, вноса, износа, транзита, пренасянето, отчетността на наркотични вещества. На практика от ПП-ДБ искат легализация на марихуаната без никакъв контрол, а го представят като преход към зелена икономика и развитие на производство на иновативни продукти.
По законопроекта са получени голям брой становища от различни институции – Министерство на здравеопазването, Министерство на земеделието и храните, Министерство на вътрешните работи, Агенция „Митници“, от прокуратурата на Република България и други, като всички те аргументират своите опасения относно възможностите за упражняването на контрол при евентуалната реализация на тези промени и изразяват отрицателни становища по законопроекта.
Според Министерство на здравеопазването въпросният законопроект ще доведе до законово регламентиране на свободното използване на марихуаната със съдържание под 1 теглови процент на тетрахидроканабинол, независимо дали се използва за целите по чл. 29 от закона или за предлагане, придобиване и притежаване с цел употреба, което представлява здравен риск.
Министерството на земеделието също отбелязва, че националното законодателство следва да бъде съобразено с европейското право и че предложеният законопроект не постига тази цел. Обръщат внимание, че земеделските стопани, отглеждащи коноп, няма да получат подпомагане, ако съдържанието на тетрахидроканабинол е до 1 %.
Особено внимание се обръща на становището от Агенция „Митници“, които оценяват като абсолютно неприемливо въвеждането на концентрационна граница на тетрахидроканабинол от 1%, под която конопът няма да бъде квалифициран като наркотично вещество. Те заявяват, че с предлаганите промени ще се освободи от контрол разпространението на дребно и употребата за пушене от физически лица на конопа и неговите деривати със съдържание под 1% тетрахидроканабинол. Отбелязват липсата на мерки за контрол и липсата на капацитет в лабораториите за изследване на наркотични вещества и съответно на финансов ресурс за увеличаване на този капацитет.
Допускането за масово притежание на коноп, негови продукти и препарати ще затрудни максимално правоприлагащите органи, тъй като не е възможно определяне процентното съдържание на тетрахидроканабинол в растителна маса и препарати в инспектираните обекти. За изготвяне на експертно заключение ще бъдат необходими седмици, особено при сериозното натоварване на лабораториите, изследващи наркотици. Следва да се има предвид, че лабораториите за изследване на наркотични вещества са изключително малко на брой за обезпечаването на такава законова среда. Претоварването на правоприлагащите органи при контрола върху трафика и разпространението на конопа и препаратите му ще доведе до блокиране на контрола, което е скрита легализация на конопа (марихуаната) и неговите продукти.
Отделно от това се припомня, че в международните конвенции за контрол на наркотиците, по-специално Единната конвенция по упойващите вещества, не се предвижда праг на THC, под който растението канабис и продуктите, получени от него, не биха могли да се квалифицират като психотропно вещество, което е наркотик, и от своя страна, в тях се квалифицира THC като наркотик сам по себе си по смисъла на правото на Съюза. От друга страна, определението за хашиш, включено в проекта, също се отклонява от приложимите определения в международното право и европейското право и навежда на мисълта, че се разрешава преработката на цветове на конопа без създаване на условия за осъществяване на специален контрол, ако конопът е със средно ниво под 1 % THC.
Видно от становищата по законопроекта, с предлаганите промени се цели скрита легализация на марихуаната и неговите продукти. Народните представители отчитат също, че законопроектът трябва да се подложи на широка експертно и обществено обсъждане в специализирания орган в тази област, а именно в Националния съвет по наркотичните вещества, тъй като с измененията, които се предлагат, се променя радикално, драстично политиката в областта на противодействието на наркотичните вещества.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/pp-db-revat-za-poreden-pat-pro/