Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Промяната продължава: Братовчедката на Тодор Батков взема половин милион като куратор на изложба

Мнения

Промяната продължава: Братовчедката на Тодор Батков взема половин милион като куратор на изложба

Снимка:

След като участието на България на Венецианското биенале за съвременно изкуство през 2019 година премина под знака на скандали и съмнения сред обществото относно честността в избора на проекта, който тогава представяше страната ни, и неговите достойнства, както и възмущение у хората дали е нормално да се похарчат половин милион лева за нещо такова, сега, в навечерието на поредното биенале във Венеция, се изправяме пред нови въпросителни около конкурса за избор на български проект, участниците в него и журито.

Припомняме, че арт инсталацията „Как живеем“, с която България се представи на Венецианското биенале през 2019-та беше сравнена с чаши от ИКЕА. Според запознати хонорарът и всички допълнителни разходи на България за участието на събитието са около 500 000 лева.

Тогава не липсваха шеги, че сме се явили на форума с инсталация от най-обикновени чаши от ИКЕА.

Компанията от своя страна използва повода, за да си направи реклама на гърба на скандала, като пусна подобни чаши за 1,99 лева, а рекламното послание гласеше.„Венеция не е близо, но ИКЕА е“.

Вече е ясно и кой ще бъде участникът в предстоящото Венецианско биенале за изкуство 2022.

Жури, назначено със заповед на министъра на културата, в състав:

Председател:

проф. д-р Галина Лардева-Минкова – изкуствовед и заместник-ректор по научноизследователската и художественотворческата дейност в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив;

и членове:

1. проф. д-р Красимир Русев – художник и преподавател във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“;

2. Весела Ножарова – изкуствовед и куратор във Фондация „Кредо Бонум“;

3. д-р Боряна Вълчанова – уредник и куратор в Националната галерия;

4. Ния Табакова – старши експерт в Държавен културен институт към Министерство на външните работи;

5. Владия Михайлова – главен куратор в Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“;

6. Десислава Дикова – представител на Министерство на културата,

разгледа постъпилите в Министерството на културата 17 проектни предложения и класира на първо място проекта „Ето къде си“ с куратор Ирина Баткова и автор Михаил Михайлов.

Още от пръв поглед върху подбора на жури и избрания автор се натъкваме на доста притеснителни факти.

Ако трябва да сме честни по принцип е много хубаво България да участва във Венецианското биенале за съвременно изкуство. Но начинът, по който това се случва у нас, е доста смущаващ. Както винаги Комисар от българска страна е директорката на Националната художествена галерия Яра Бубнова, основател на частния Институт за съвременно изкуство – София (ИСИ). Както при предишното наше участие на биеналето, така и сега, държавата подпомага съвременното ни изкуство, за да се представим във Венеция и отпуска половин милион лева, които не са малко пари за едно такова участие.

Освен това, ако до вчера търсехте в сайта на Министерството на културата, нямаше да може да откриете информация за журито. В медиите изтече само кой е председателят. Трудно се намира и информацията кои са участниците в конкурса. Всичко се завърта около един тесен кръг от хора.

Тази година спечелилият проект е с куратор Ирина Баткова, която е братовчедка на Тодор Батков, а автор на творбата е Михаил Михайлов, който живее във Виена.

Наша проверка установи за смущаващи взаимовръзки и общи проекти в миналото между участниците и журиращите.

Един от примерите е, че Михаил Михайлов, е участвал в проект от 2009 година „Обща история от частни случки“ с куратор Яра Бубнова, тоест сегашния комисар на българското участие.

Още по смущаващо става, когато погледнем в други публикации, че освен Бубнова, с темата „български художници във Виена“ се е занимавала и Весела Ножарова, сегашен член на журито. Едни и същи хора журират и награждават творци, които са представяли преди време в своята практика на куратори.

При по внимателно вглеждане в подбора, се оказва, че още един член на журито е бил куратор на спечелилия участник.

Изложба под надслов „Allegoria Sacra” е открита в залите „Рафаел Михайлов” на 25 октомври 2017, пишат търновските медии тогава, а куратор на експозицията е преподавателят във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ доц. Красимир Русев, сега също член на журито за Венеция, един от подбраните участници пък е именно Михаил Михайлов, завършил в същия университет.

Освен това концептуалистът е често представян от галерия „Сариев“ и фондация „Отворени изкуства“, което е отбелязано и в официалната му биография. Само че, един от членовете на управителното тяло на фондацията е и член на журито на настоящия конкурс - Владия Михайлова.

И това са само повърхностни странни съвпадения в творческите прояви на жури и победители. Дано, все пак творбата надскочи нашите песимистични размишления.

За финал на нашата публикация използваме и един цитат от интервю на спечелилия български творец Михаил Михайлов:

„...Бих могъл да се идентифицирам едновременно с различни националности и да приема много страни като родни... Това е и една от темите в художествената ми работа. В момента, в който отговарям на този въпрос, съм на резиденция в Париж (Cite Internationale des Arts) като австрийски художник с български паспорт, пребиваващ в студиото на Армения...“  

Инсталацията „Пипни и докосни“ на Михаил МихайловИнсталацията „Пипни и докосни“ на Михаил Михайлов

„Доходи“ Михаил Михайлов„Доходи“ Михаил Михайлов

„Доходи“ Михаил Михайлов„Доходи“ Михаил Михайлов

 


Топ новини

виж още

Актуална тема