Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мултимедия
  3. „Аз съм Морето, Аз съм Брегът, Аз съм Детето” на Регина Райчева в галерия „Финес“

Мултимедия

„Аз съм Морето, Аз съм Брегът, Аз съм Детето” на Регина Райчева в галерия „Финес“

Спонтанно усещане, вдъхновение, съзерцание и вътрешен покой. Мимолетен досег със заобикалящия свят, с природата и настоящето, пренесен върху платното и претворен чрез четката в хармонична вечност. Всичко това ни обгражда в първата за годината изложба в галерия „Финес“ – „Аз съм Морето, Аз съм Брегът, Аз съм Детето“ на проф. Регина Райчева.

Завършила специалност „Архитектура” в УАСГ в София, тя е хоноруван преподавател по интериорен дизайн в Лесотехническия Университет в София от близо 25 години. Рисуването съпътства живота ѝ от ранна детска възраст. Първата ѝ художествена изложба се състои през 1999 г. в Съюза на българските архитекти, където излага творби, направени с графични програмни продукти.

„И макар професор Райчева да не е академичен художник, макар житейският път да я е отнесъл на съвсем друго поприще, макар от години да обучава студенти, млади хора в друга специалност, за нея изкуството – и рисуването по-точно е страст, и всеки, който я познава може да забележи това. Страст, едно вътрешно удовлетворение, вътрешно спокойствие, други емоции носи за нея то, и то толкова силни, че завладява всички, които имат възможност да поговорят със нея, да видят картините, което е невероятно. Защото всъщност каква е ролята на изкуството? Да носи радост на тези, които го правят и на всички тези, които успяват да го почувстват и да бъдат в досег с него“, казва Мариела Табакова, дългогодишна собственичка на галерията.

Експозицията се състои от 75 творби, изпълнени в калиграфска техника, с черен китайски туш и акварел върху китайска хартия. Те са резултат от 10 години работа, създадени по време на семинари, организирани и ръководени от Виргиния Захариева и Ганга Кординг, дзен-учител и калиграф. Техниката на писане на китайски йероглифи е изучавана при художника Йосиф Радев.

„Всяка година по 9 дни ние сме се отделяли в планината и сме практикували дзен-будистки практики, медитации, живели сме заедно, имали сме си учител. И в резултат на това, между тези практики, имахме по 5-6-7 часа рисуване на ден“, обяснява Виргиния Захариева, ръководителка на семинарите и дългогодишна приятелка на проф. Райчева.

„Тези занимания на Регина съпътстваха нейния живот, разбира се, вие знаете, животът ни поднася всякакви хълмове и долини. И мисля, че Регина е от хората, които истински умеят да трансцендират това, което се случва във живота. Животът при нея не е буквален. Каквото и да става, тя намира начин да отвори място да го претвори… От нея съм научила мисълта „Ръцете на работа, ума при бога“. Точно това прави и Регина и това, което виждате е една техника, която позволява да бъде човек спонтанен. Наричат го тушова живопиис, ink art, това е калиграфски начин на изразяване. Тук вие виждате 75 Регини, не една. Всяка една от тези картини е един миг, във който тя е реагирала и се е свързала със нещо около нас.“

В творбите ще видим тъкмо тези спонтанни съприкосновения на авторката с растения, хора и животни, с природата, с дъжда, с мъглата с вятъра, с планината... И как всичко се пренася на платното в пейзажи, портрети и абстракции. Ще открием и много теми от родното пространство - Витоша, Рила, Ковачевица, които обаче са създадени с китайската техника.

„Те са вдъхновени от околния свят, чието състояние – мъгла, дъжд, вятър или спокойствие, отеква в нашата душа. Дървета, цветя и традиционните за китайската живопис бамбукови стъбла са продължение на природната тема. Човешкото присъствие се изразява в портрети и фигури в покой и движение – ходещи, танцуващи или практикуващи йога. Животните са любима тема, те очароват непрекъснато със своето силно индивидуално присъствие, енергия, грация. Дебнещи, в покой или очакващи, те са непрекъснат повод да грабнеш четката. Абстрактните творби са създадени спонтанно, без предварително поставяне на цели, те са пряк резултат от свързването със себе си и своята енергия в определен момент. Това са рисунки, които се появяват магически върху листа, те са съобщения от настоящия момент. Рисуването е начин да се почувства света около нас и е плод на концентрация и вглеждане в себе си“, споделя и самата авторка.

Откриването на изложбата бе съпроводено и от демонстрация. Гостите на галерия „Финес“ имаха шанса сами да видят как се раждат тези „съобщение от настоящия момент“, докато проф. Регина Райчева ни показваше как се рисува бамбук с традиционната китайска техника.

„Бамбукът е чудесно въплъщение на двата принципа ин и ян. Ян принципа е изграждането на стъблото, ин принципът са листата. Във едното имате твърдост, конструкция, тръба, структура, а в другото имате нежност, внимание, трепет. Има едно характерно допълване между двата елемента.“, обясни тя, „Това е едно магическо платно. Всички, които учат китайска калиграфия използват това платно за да учат основните маски, основните щрихи с четката, за да може да започнат да изучават калиграфия. Китайците пишат и рисуват със едни и същи прийоми, с едни и същи маски“.

Можете да се насладите на изложбата в галерия „Финес“ на „Христо Белчев“ 17 до 1-ви февруари 2020 г.  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още